Carlos Ruiz Zafón

Marina Marina

In 1980 werd een week lang naarstig gezocht naar de vijftienjarige Oscar Drai. Hij was spoorloos verdwenen van een internaat in Barcelona. Sommigen vreesden al dat hij nooit meer terug zou komen maar ineens dook de jongen op een station weer op. Nooit heeft Oscar verteld waar hij die week was geweest maar nu, vijftien jaar later, doet Oscar zijn verhaal.

1979: Oscar vindt het heerlijk om er na schooltijd stiekem op uit te trekken en de oude straten van Barcelona te verkennen. Urenlang slentert hij rond en hij geniet van het gevoel van vrijheid dat hem tijdens zijn clandestiene uitjes overvalt. Zijn verkenningstochten brengen hem op een dag naar een oude, vervallen wijk vol leegstaande huizen. Oscar ontdekt een niet afgesloten traliehek, kan zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en sluipt - gelokt door een onweerstaanbare muziek - een ogenschijnlijk leegstaand huis binnen. Groot is zijn schrik wanneer een gedaante met een lange witte haardos uit een stoel oprijst. In paniek vlucht Oscar weg, met in zijn hand het gouden vestzakhorloge dat hij op het moment van de onverwachte confrontatie aan een onderzoek onderwierp.

Dagenlang peinst Oscar over het horloge en uiteindelijk neemt hij een beslissing: het horloge moet terug. Deze beslissing zal zijn leven veranderen. Het oude, stoffige huis blijkt bewoond te worden door de portretschilder Germán Blau en zijn dochter Marina. Oscar raakt betoverd door het tweetal en met name de mooie Marina steelt zijn hart. Oscar keert zijn leven op het internaat de rug toe en vertrekt na schooltijd steevast naar het huis van Marina en Germán.

Op een dag neemt Marina haar stille bewonderaar mee naar het kerkhof. Het tweetal bespiedt een bijzondere bezoekster die volgens Marina elke vierde zondag van de maand naar het kerkhof komt. Wie de vrouw is kunnen ze niet zien want haar gezicht is verborgen achter een sluier. Ook de grafsteen verraadt niets want er staat enkel een afbeelding van een zwarte vlinder op. De onbezonnen Oscar en Marina besluiten de vrouw te achtervolgen om zo haar identiteit te achterhalen. De vrouw leidt de nieuwsgierige aagjes naar een onheilspellende locatie waar de werkelijkheid ophoudt met bestaan.

Marina vertelt het macabere verhaal van een man die de dood wilde verslaan. Een traumatische jeugd leidde tot succes en liefde maar sloeg om in waanzin. Oscar en Marina wisten op het moment dat ze de achtervolging inzetten nog niets over deze man maar uiteindelijk zullen ze zijn verbijsterende geschiedenis volledig uitgeplozen hebben. Hun nieuwsgierigheid wordt hen niet in dank afgenomen en de lezer weet al dat Marina in het heden slechts in Oscars herinneringen bestaat. Wat is haar overkomen?

Het verhaal is spannend en griezelig maar boven alles gaat dit verhaal over de liefde. Germán heeft zijn vrouw verloren en met haar stierf zijn passie voor het schilderen. Hij houdt zielsveel van zijn dochter Marina en Marina houdt evenveel van hem. Germán is ernstig ziek en de toekomst voor het tweetal is onzeker. Oscar is stapelverliefd op Marina. Zo verliefd zal hij de rest van zijn leven misschien wel nooit meer zijn. Of Marina zijn liefde beantwoordt, weet hij niet. Dan is er nog de liefde tussen de man die onsterfelijkheid nastreeft en de gesluierde vrouw. Hun liefdesverhaal begon mooi maar eindigt dramatisch. Het boek bevat meer vertellingen over liefde en toewijding. Het verhaal wordt afwisselend beheerst door ontroerende liefdesverhalen en horrorachtige voorvallen. De combinatie van spanning en tragische romantiek maakt dat de lezer volledig meegesleept wordt door het verhaal. En dit alles in die prachtige, haast dichterlijke stijl die zo kenmerkend is voor Carlos Ruiz Zafón.

Marina is de laatste young-adult die door Carlos Ruiz Zafón geschreven is, een paar jaar later brak hij wereldwijd door met De schaduw van de wind. In Marina is de stijl van zijn latere romans al goed te herkennen en wie ook de eerste drie young-adult boeken van deze auteur heeft gelezen, zal bemerken dat er een groei doorgemaakt is. Marina is zonder twijfel zijn beste young-adult boek.

ISBN 9789056723552 | Hardcover | 238 pagina's | Uitgeverij Signatuur | november 2013
Vertaald door Nelleke Geel | Leeftijd: 14+

© Annemarie, 08 december 2013