A. Swartjes

Toon alleen recensies op Leestafel van A. Swartjes in de categorie:
A. Swartjes op internet:
  Categorie: Recensies 13-15jr

Tijgerlelie Tijgerlelie

Danique Gimbrère en Anne Swartjes

Op een middelbare school geniet de achttienjarige Carter Johnson vooral van zichzelf. Hij is een oppervlakkige en egoïstische jongeman wiens levensdoel het in stand houden van zijn populariteit is. Hij laat zich graag bewonderen door zijn medeleerlingen. Aan goede cijfers halen doet hij niet. Hij laat zich liever al grappend en grollend de klas uitsturen.

Wanneer Lily Jones voor het eerst haar intrede doet op school is hij niet blij. Lily Jones is namelijk beeldschoon en trekt hiermee de aandacht van zijn schoolgenoten. Aandacht die Carter exclusief voor zichzelf bestemd heeft.

Maar Lily is er helemaal niet op uit om populair te worden. Ze houdt zich op de achtergrond en stelt zich vreemd op. Wanneer ze praat, doet ze dat met een raar accent. Ze zoekt geen contact met haar medeleerlingen en komt soms ronduit angstig over. Carter merkt dat hij gefascineerd raakt door dit vreemde meisje en besluit haar te benaderen. Hij komt echter van een koude kermis thuis. Lily is allerminst onder de indruk van zijn charmes. Dat heeft hij nog nooit meegemaakt. Meisje vallen normaal gesproken in katzwijm wanneer hij ze zijn aandacht schenkt. Carter is verward en krijgt Lily niet meer uit zijn gedachten.

Een vreemde vriendschap ontstaat. Lily blijft teruggetrokken en kortaf en Carter is blij met elk woord van haar dat neigt naar vriendelijkheid. Het is onderhand wel duidelijk dat Lily iets naars meegemaakt moet hebben. Iets dat haar zo heeft gevormd. De band tussen de twee verdiept zich maar Lily laat niets los over haar verleden of haar privéleven. Wel is het duidelijk dat ze niet graag thuis is.

Carters omgang met Lily, die soms ronduit agressief is, doet zijn populariteit geen goed. Carter verandert. In de belangstelling staan is niet meer belangrijk voor hem. Zijn vrienden laten hem steeds meer links liggen. Carter zit er niet mee. Hij wordt zo in beslag genomen door zijn gevoelens voor Lily dat al het andere er niet meer toe doet.

Lily draagt echter nog steeds een geheim met zich mee. Een geheim dat nooit uit mag komen. Dat zou alles veranderen. Maar het geheim komt wel uit. En het verandert alles.

Dat twee tienermeisjes, geboren in 1993, samen een roman schrijven is natuurlijk vrij bijzonder. Het verhaal is bedoeld voor tieners vanaf een jaar of veertien en het boek past prima bij deze doelgroep. De schrijfstijl is knap en de woordkeuze opmerkelijk voor zulke jonge meisjes. Het verhaal leest als een roman om aan het eind ineens over te gaan in een soort van sciencefiction. Voor mij persoonlijk is die overgang een tegenvaller maar ik denk dat tieners het zullen verslinden.

Danique Gimbrère en Anne Swartjes hebben met Tijgerlelie een prima debuut neergezet. Ach, er zitten soms wat kromme zinnen en foutjes in het boek. En het is jammer dat het boek zich niet in Nederland afspeelt waardoor het geheel soms aan een Amerikaanse tienerserie doet denken. Maar dat is ze vergeven, ze zijn nog piepjong. Hoewel ze op deze leeftijd al een uitstekende prestatie hebben neergezet zullen ze nog wat in het schrijverschap moeten groeien. Mijn verwachtingen voor de toekomst zijn hooggespannen.

ISBN paperback|208 | Paperback | 0 pagina's | GheringBooks  | oktober 2010
Vanaf 14 jaar

© Annemarie, 29 augustus 2011