Theo Meijer

Toon alleen recensies op Leestafel van Theo Meijer in de categorie:
Theo Meijer op internet:

Spes Spes

Het leven door de ogen van een hond
Theo Meijer

Spes kan zijn geluk niet op als de vijfenzeventigjarige mevrouw Grootjans hem vanuit het dierenasiel meeneemt naar huis. De voormalige dierenarts woont in Zevendorp in een mooie villa in de Appelstraat die in een halve cirkel rond een park loopt. Het park was ooit de tuin van een landgoed, het enige wat nog aan die tijd herinnert zijn het meertje, de zonnewijzer en de ijskelder. Die ijskelder zal nog een flinke rol in dit verhaal gaan spelen...
Het eerste wat Spes doet bij zijn nieuwe thuis is een geurvlag plassen, vanaf nu woont hij hier, Spes!

Spes maakt kennis met de mooie poedel Mimi van nummer 44, met de enorme Bruno van nummer 50 en met Keizer de brommerige maar toch vriendelijke dobermann van nummer 12. Maar het allerleukste vindt hij Jekker, de vrolijke sociale hond die op de Kruisbessenweg woont.  De twee zijn onmiddellijk vrienden. Helemaal nadat Spes hem uit de 'klauwen' van bullterriër Bijter en de doberman Renner heeft gered. Deze laatste twee honden terroriseren de buurt. Zij moeten volgens eigen zeggen van hun baas Ruigpoot de orde en rust in het park bewaren. Maar het zijn twee akelige, meedogenloze dieren. Renner is de baas van de twee en Bijter doet precies wat Renner hem beveelt.

Spes komt erachter dat Jekker de twee tirannen steeds eten moet brengen. Eten dat hij krijgt van zijn baas, die een restaurant heeft. Als het te weinig is dan volgt een wrede afstraffing. Alle honden uit de buurt zijn erg bang voor het tweetal. Spes kan ze gelijk niet uitstaan en weet dat hij hun overheersing niet zal accepteren.

Spes is een intelligente hond met een uitstekend reuk en geweldig geheugen. Met de witte vlek rond zijn ogen heeft hij een grappige snoet. Net of hij een duikbril opheeft, zegt mevr Grootjans tegen Pim, haar kleinzoon die in de vakantie bij haar mag logeren. Pim heeft een vreemde verzameling, hij verzamelt dode dierendingen, zoals dode insecten, veren, een kraaienpoot enz. Hij kan zijn geluk niet op als hij een stukje van een hondenoor vindt... Dat is afgebeten door Bijter, als straf voor het kluiven op een bot dat van hem was...

Pim en Spes zijn onmiddellijk de beste vrienden en samen beleven ze een bijzonder en spannend avontuur omdat ze alle twee nieuwsgierig en niet gauw bang te krijgen zijn. Zij ontdekken onder andere waarom Bijter en Renner van hun baas de orde moeten bewaren. Maar of die wetenschap wel zo prettig is, is nog maar de vraag want Ruigpoot is net zo erg als zijn twee honden en het erge is Spes kent Ruigpoot van vroeger en die herinneringen zijn niet goed, helemaal niet goed, heel erg niet goed... Er moet iets gebeuren, de dreigementen van Bijter en Renner moeten stoppen, en ook Ruigpoot moet gestopt worden, maar hoe kunnen ze dat aanpakken zonder zelf het slachtoffer te worden?

Het is een heerlijk spannend verhaal met soms een klein luguber tintje vanwege de verzameling van Pim. Maar oma is een ex-dierenarts en daardoor gelukkig veel gewend en daardoor wordt de verzameling en het verhaal ook aannemelijk.
Spes is een lieverd, je zou hem gelijk als huisdier willen hebben. Hij is zorgzaam voor zijn baasje en Pim en erg vriendelijk en vreedzaam tegen de honden in zijn omgeving. Hij is ook lekker dapper en moedig ook al vliegen de zenuwen soms door zijn lijf.

Het verhaal wordt deels door Spes verteld waardoor het een apart tintje krijgt. Honden beleven dingen nu eenmaal anders dan mensen. Ze hebben ook hun eigen taal, de stand van de staart, het snuffel aan elkaar, alles heeft een betekenis.
Het eind is een beetje vergezocht maar ach, een kniesoor die daar op let. Het boek zit qua opbouw en verhaal alvast een stuk beter in elkaar dan Mijn vader is een dredhoofd, het eerste boek van Theo Meijer. Prettige bijkomstigheid is dat goed duidelijk wordt gemaakt dat Renner en Bijter bewust zo vals en gemeen gemaakt zijn en niet alle bullteriers en dobbermans zo'n akelig karakter hebben.
Prettig boek, goed verhaal, leuke hond.

ISBN 9789051165562 | Hardcover | 216 pagina's | De Vier Windstreken | mei 2016
Leeftijd 10+