Ted van Lieshout

Gebr. Gebr.

Zo héél af en toe kun je echt geraakt worden door een boek, en dat gebeurde mij bij dit boek.
Dun boekje, korte titel, maar álle zinnen raak. En af en toe een brok in de keel.

Het verhaal gaat over twee broers, Luuk de oudste, die nu zestien is, en Marius die veertien is geworden. Marius is een half jaar terug overleden. Deze week zou hij jarig zijn geweest en hun moeder wil als afscheidsritueel een deel van zijn spullen verbranden.
Luuk is bang dat ze ook het dagboek van Marius gaat verbranden, en om dat te redden schrijft hij boven de regels die Marius schreef zijn eigen regels. Hij denkt dat als het ook zijn dagboek is zijn moeder het uit privacy -overwegingen niet zal verbranden.
Al schrijvend leest hij zo ook de gedachten van Marius en komt achter zijn geheim, wat tot zijn verbazing overeen komt met zijn eigen geheim.
Om beide geheimen niet te onthullen besluit hij dat het dagboek tóch verbrand moet worden voordat iemand het leest.
Maar dat loopt anders.

Dit is een boek over dood en over rouw. Een eerlijk boek dat me zo raakte omdat niet alleen Luuk maar ook Marius (Maus) zo eerlijk wordt beschreven. Het knappe van het boek zit hem in de details, dingen die terloops verteld worden over een tekening van Luuk, het zilveren bestek en het eiland van Pangaea, dingen die later in het verhaal ineens weer opduiken in een heel andere context en die de rouw of de pijn zonder al te veel woorden weten te verwoorden.

Centraal in dit boek staat de vraag of je nog wel broertjes bent als één van de broers er niet meer is.
“Als het waar is dat met jou het broertje in mij gestorven is, dan is het even waar dat met mij het broertje in jóu nog leeft! En dat is wel zo logisch, want waar is het broertje in jou anders gebleven. Dat broertje in jou..ben ik. Dat broertje blijft gaat maar door en door, mijn leven lang. Daar heb ik dit dagboek niet voor nodig. Je hebt toch allang over mijn schouder meegelezen”.

Behalve over ziekte, dood en rouw gaat dit boek ook nog eens over ontluikende homosexualiteit en de schaamte, eenzaamheid en worsteling die dat met zich mee brengt. Je zou denken dat het daardoor een topzwaar boek wordt wat je geen kind aan wilt doen, maar het tegendeel is waar. De onderwerpen zijn op een knappe manier zó met elkaar verweven dat het wel een boek is wat je ráákt en aan het denken zet, maar niet topzwaar of sentimenteel. Zeer bruikbaar voor kinderen die in dezelfde worsteling of rouw zitten, maar zéér zeker niet alleen voor hen. En zéér zeker ook niet alleen voor kinderen. Komt het op je pad…lezen dit boek!

ISBN 903451286X | Paperback | 158 pagina's | Nieuw Amsterdam | september 2009
Leeftijd: Vanaf 12 jaar

© Willeke, 06 september 2010