Nienke Nuyens

Toon alleen recensies op Leestafel van Nienke Nuyens in de categorie:
Nienke Nuyens op internet:
  Categorie: Recensies 10-12jr

De gestrande meermin De gestrande meermin

André en Nienke Nuyens

Het debuut is in dit geval van Nienke. Haar vader met wie ze dit boek samen heeft geschreven heeft al meerdere boeken op zijn naam staan. Dit verhaal is gebaseerd op een werkelijke gebeurtenis. Er is ooit een opstand van slaven geweest op een VOC schip, de Meermin, en dat schip is inderdaad vergaan.
De schrijvers hebben besloten er een raamvertelling van te maken.

Twee jongens, die in het zuidelijkste zuiden in Zuid-Afrika wonen, zijn erg geïnteresseerd in jutten. En ze hangen na school vaak rond in het Scheepswrakkenmuseum. Natuurlijk willen de jongens zelf ook wel een wrak vinden dus als ze de  metaaldetector mogen lenen hebben ze helemaal geen zin meer in school!
Na school trekken ze meteen de duinen in, waar ze overvallen worden door noodweer. Gelukkig staat daar een oud, vervallen huisje. Daar willen ze schuilen, er woont vast niemand. Maar dat denken ze dan fout: er woont een oude man. Niet alleen mogen ze komen schuilen, de man vertelt hen bij een kopje thee het verhaal van de gestrande Meermin. De jongens moeten vaker terugkomen om het hele verhaal van Mike te horen. Maar het is zo'n spannend verhaal dat ze dat graag doen.
En zo krijgt ook de lezer het verhaal van Jeronimus, de jongen die in 1765 aanmonstert op een schip, waarvan hij niet weet dat ze slaven gaan halen in Madagaskar.

Jeronimus is een aardige jongen, nog niet gehard door het zeemansleven. Omdat we door zijn ogen zien wat er gebeurt kunnen de schrijvers een beetje maatschappijkritiek verwerken in het verhaal ten behoeve van de hedendaagse lezer, maar het was in de achttiende eeuw heel normaal dat zwarten de bewoners van andere dorpjes -concurrenten?- gevangen namen en verkochten als slaven. Complete dorpen worden aan boord van de Meermin vastgeketend. Jeronimus is mede verantwoordelijk voor hun verzorging, en daar profiteert Xiomara van. Zij is een van de meisjes uit het dorp, gewond, maar vooral verdoofd van verdriet om haar ouders. Hier
hebben we het romantische element in het verhaal, want deze twee jongelui zullen later, na de opstand, na de schipbreuk, ontsnappen en een eigen leven gaan leiden.
Maar de kern van het boek is natuurlijk de opstand. Ongehoord: slaven die op een schip de kans zien om de scheepsbemanning te slim af te zijn!  Hoe het werkelijk was kun je hier lezen:

Als twee schrijvers een boek schrijven weet je natuurlijk niet welke bijdragen zij afzonderlijke geleverd hebben. Is dat belangrijk? Nou ja, het boek is genomineerd voor een debuutprijs, dus, ja, eigenlijk zou ik dat willen weten. Ik vind namelijk dat het verhaal hier en daar een kabbelende toon heeft, en het doet de aandacht verslappen. Maar om dat weer goed te maken is er af en toe de onderbreking doordat de jongens naar huis moeten en wordt er regelmatig van perspectief veranderd. Over het algemeen is Jeronimus de verteller, maar we weten al snel dat Xiomara ook een belangrijke rol zal vervullen, want ook zij mag vertellen. Wat mij nog meer opvalt: iedereen eet rijst...

Er is een woordenlijst achter in het boek, waar wel woorden als een metaaldetector en slaaf uitgelegd worden, maar mij niet verteld wordt wat een pofadder is. Er staat een landkaart afgebeeld binnen in de omslag met de VOC-route erop, en de echte brief waar sprake van is in het boek is achter het verhaal opgenomen, met een 'vertaling'.
Daar is goed aandacht aan besteed en het resultaat is dan ook een interessant en spannend verhaal.

'we gaan eerst naar het dorp dat hier vlakbij ligt. Daar woont het stamhoofd waar ik twee jaar geleden onderhandeld heb. Via hem krijgen we slaven. Verschillende stammen voeren op dit eiland voortdurend oorlog met elkaar en maken daarbij veel krijgsgevangen. Ze doden hen of verkopen ze als slaven. Wij doen dus goed werk, want dankzij ons blijven ze in leven,' probeerde Leij het geweten van de zeelieden te sussen.'
(Was dat nodig in die tijd? Het is wel nodig voor de lezer)

ISBN 9789060386071 | Hardcover | 204 pagina's | Uitgeverij Christofoor | januari 2009
Leeftijd 10-12 jaar