Nelson Mandela

Toon alleen recensies op Leestafel van Nelson Mandela in de categorie:
Nelson Mandela op internet:
  Categorie: Recensies 10-12jr

Het Madiba-boek Het Madiba-boek

De lievelingsverhalen van Nelson Mandela

'Dit is my wens dat die stem van die storieverteller nooit sal sterf in Afrika nie, dat alle kinders in Afrika die wonder van boeke mag ervaar en nooit die vermoë sal verloor om hul aardse woonplek met stories verruim nie'
Nelson Mandela

Vandaag is een groot man, Nelson Mandela overleden. De bovenstaande zin waarmee Het Madiba-boek begint, is typerend voor deze vredelievende man die strijdde voor de mensen van zijn land. Nelson Mandela werd ook wel liefkozend 'Madiba' genoemd, naar zijn naam in de Xhosaclan, waar hij vandaan kwam. Iemand bij zijn clan-naam noemen is een teken van respect. Vandaar dat dit boek deze titel gekregen heeft.

Voorin het boek staat een afbeelding van het werelddeel Afrika, daarin zijn allemaal genummerde vlaggetjes geplaatst. Naast de kaart staan de genummerde titels van de verhalen zodat via de nummers makkelijk terug te vinden is in welk land het verhaal zijn oorsprong had. Natuurlijk komen veel verhalen uit Zuid-Afrika, daar groeide Nelson Mandela op, maar er staan ook verhalen uit o.a. Malawi, Zambia, Kenia, Tanzania, Gabon, Marokko, Uganda, etc. in. In totaal zijn het dertig verhalen met daarbij afbeeldingen van verschillende Afrikaanse kunstenaars. Voorafgaande aan elk verhaal wordt in een paar regels iets over de herkomst, de illustrator en de verteller verteld.

Het eerste verhaal 'Het betoverende lied van de magische vogel' afkomstig uit Tanzania vertelt over de kracht van kinderen. Zij kregen voor elkaar wat volwassenen niet lukte. Zij wisten namelijk de magische vogel die zoveel schade bracht, te verjagen. De vogel zong zo mooi dat alle volwassenen betoverd raakten en niets durfden te doen, ondanks dat het dier al hun eten wegkaapte. Alleen de kinderen zijn praktisch en weten de vogel te vernietigen. 'Jullie zijn de enigen die horen wat echt is en die heldere ogen hebben.' zegt de hoofdman na afloop. 'Jullie zijn de ogen en oren van onze stam.
Bij het verhaal heeft Piet Grobbler een mooie heldergekleurde afbeelding gemaakt.

Natiki, een verhaal uit Namakwaland, Zuid Afrika, is een variant op Assepoester. De zusjes en moeder van Natiki gaan naar het grote dansfeest in de hoop dat de jonge jagers een oogje op de zusjes krijgen. Natiki, die heel knap is, moet thuisblijven, maar ze gaat stiekem toch naar het feest. Ze smeert haar huid in met vet tot haar huid op glanzend koper lijkt.  Ze wrijft een geel mengsel van verpulverde boombast op haar gezicht en vlecht strengen kralen door haar haar.  Op het feest vraagt iedereen zich af wie die mooie jonge vrouw is. Een jonge jager loopt na afloop van het feest met haar mee naar huis en als hij ziet hoe slecht ze behandeld wordt neemt hij haar mee en ze leefden nog lang en gelukkig. Bij dit verhaal staat een prachtige afbeelding gemaakt door Nikolaas de Kat.

En zo lezen we verhalen over een zilverkleurige  slang met genezende krachten, over een jongen die de betovering verbreekt rond de dochter van de sultan, over de knappe jongeman Sakunaka. Zijn moeder wilde niet dat hij zou trouwen want dan bleef ze alleen achter. Hij moest haar beloven dat hij nooit met een meisje zou trouwen dat haar voedsel at... Moeder is slim maar een groepje meisjes blijkt nog slimmer. Maar het boek bevat eveneens het verhaal van de leeuw die de dieren op zijn feest kleding, hoorns en oren schenkt, daarin lees je o.a. ook hoe de olifant aan zijn slurf komt en waarom de slang geen poten heeft. Kortom, alle verhalen zijn een genot om te lezen.
Zoals in elk sprookje zit er een les, zo ook in deze verhalen. Ze zijn soms een beetje zielig, soms een beetje verdrietig maar de meeste verhalen zijn leuk en vrolijk. De afbeeldingen erbij zijn schitterend. Het is een fantastisch boek, in letterlijke en figuurlijke zin, en niet alleen voor kinderen, ook volwassenen zullen erg van de verhalen genieten.

Het boek vol sprookjes en fraaie afbeeldingen is een van de vele mooie erfenissen van Nelson Mandela.
Een deel van de opbrengst van dit boek gaat naar het Nelson Mandela Kinderfonds.

ISBN 9789056376284 | Hardcover | 140 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | september 2013