Mohamed Sahli

Toon alleen recensies op Leestafel van Mohamed Sahli in de categorie:
Mohamed Sahli op internet:

Categorie: Recensies 10-12jr

Blijf van me af! Blijf van me af!

'Wat is er met jou gebeurd?'
Tja, dat is een heel verhaal en Ali, aan wie de vraag gesteld wordt, weet niet of hij het allemaal wel wil vertellen. Maar zijn moeder die de vraag stelde, houdt aan. En tenslotte volgt het verhaal, het hele verhaal van begin tot eind van een schoolreisje dat eindigde in een bloedneus. Nu denk ik dat het wel meeviel met die neus, want Ali kan een hele tijd praten, maar daar gaat het natuurlijk niet om.

Zijn verhaal draait er namelijk om dat hij een softie is, en binnen de Marokkaanse gemeenschap wordt er neer gekeken op jongens die liever met meisjes spelen, en geen zin hebben om mee te doen met het stoere jongens leven. Hij wordt gepest en uitgescholden, en diep in zijn hart is hij er van overtuigd dat zijn ouders gescheiden zijn vanwege hem. Zijn vader kon niet trots zijn op een zoon als hij, en maakte altijd ruzie over hem met zijn moeder.

Maar dan het schoolreisje. Ze gaan 'naar een of ander museum in een natuurpark' (ha, welk park zou dat nou zijn?), waar Ali en zijn vrienden het duffe museumbezoek ontduiken door op witte fietsen weg te racen. Mo is een echte vriend van Ali. Met Appie en zijn kameraad Sammy gaan ze wel om, maar Appie is ook een van de pesters. Ook deze dag daagt hij Ali steeds uit, en noemt hem een homo. Tijdens een worstelpartijtje krijgt Ali vreemde gevoelens, en als vlak daarna Mo voorstelt dat hij gewoon een meisje moet zoenen - dan is de twijfel vast de wereld uit - gaat hij daar op in. Fatima is verliefd op hem, dus met haar zondert hij zich af. Niet te ver, want ze moeten wel betrapt worden natuurlijk. Maar o help, hij vindt het niks, dat zoenen, en duwt Fatima weg.
Het probleem is dus helemaal niet opgelost, nee, het wordt nog erger als ze met de bus weer thuiskomen, en de meisjes opgehaald worden door hun familie.

Dit boekje geeft tussen de regels door aan wat de normen en waarden zijn binnen de Marokkaanse gemeenschap ten aanzien van de omgang tussen meisjes en jongens. Als je daar niet in past heb je het moeilijk! Gelukkig voor Ali begrijpt zijn moeder hem, en verbaast het hele verhaal haar niet. Maar of in de echte wereld de moeders zich ook zo opstellen ten aanzien van hun 'afwijkende' kinderen is de vraag.
Het boek kan zeker jongeren aan het denken zetten over deze onrechtvaardigheid. Toch denk ik dat het een stoere jongen niet aan zal spreken, het personage van Ali blijft te veel op de vlakte. Hij is te jong, zijn gevoelens worden niet uitgediept, en in het verhaal gaat het ook te makkelijk. Aan de ene kant is het best een geloofwaardig verhaal, maar wil je een taboe aankaarten dan moet je verder, dan moet je schokken, de lezer echt wakker schudden. Ik ben bang dat dit boek niet de lezer zal bereiken die bedoeld is.

ISBN 9789049923624 | Hardcover | 78 pagina's | Pimento | juli 2009
Vanaf ca. 10 jaar.

© Marjo, 02 november 2009