Toon alleen recensies op Leestafel van Marlies Slegers in de categorie:
Marlies Slegers op internet:
  Categorie: Recensies 10-12jr

I love Liv Write this book I love Liv Write this book

I Love Liv:Write this book
Marlies Slegers

Het nieuwste boek van I love Liv is uit. Dit keer niet eenboek vol sms-jes, blogs en dagboekverhalen, maar vooral veel lege pagina’s. HoofdpersoonLiv is namelijk dol op schrijven en weet dat het heel erg leuk is, maar ookbest lastig kan zijn om dingen op papier te zetten. Daarom dit boekje!
Het staat boordevol met praktische tips voor iedereen die erover droomt om eens een boek te schrijven. Het maakt daarbij niet uit of je deboeken van I love Liv wel of niet kent. Het draait hier allemaal om jouw boek!

De tips worden op een vlotte en duidelijke manier verteld en het boekje isvoorzien van leuke tekeningen. Het heeft een wat speels uiterlijk, waardoor hetaantrekkelijk is om het boekje door te bladeren. Wanneer je het boekje inkijkt, start je eigenlijk ook automatisch met lezen. De speelse uitstraling komje ook in de opdrachten tegen. Zo wordt er uitgelegd dat je een boek schrijftaan de hand van een rode draad. Bij de pagina waar jij je rode draad van hetverhaal kwijt kunt, zie je bovenaan de bladzijde een tekening van een draadjedat met plakband is vastgeplakt. Met daarbij de opdracht om op die plek jeeigen rode draad vast te plakken. Erg grappig gevonden en wanneer je zorgt dathet draadje uit het boek steekt, kun je ook altijd de rode draad eenvoudigterugvinden.

De grote vraag blijft natuurlijk: zijn de tips nuttig en kunje er als schrijver in spé wat mee? Daar kan ik volmondig “ja” op zeggen. Erstaan voldoende nuttige tips in en ook wordt duidelijk gemaakt waar je rekeningmee moet houden. Denk vooral niet dat na het schrijven van de tekst dat je danklaar bent. Niet voor niets wordt er gesproken van “schrijven is schrappen.”Maar wat leuk en trots zul je zijn als je straks een mooi verhaal op papierhebt weten te zetten!

Na alle tips, de rode draad en zelfs het maken van je eigen omslag (pagina’sdie je ook daadwerkelijk op de voor- en achterzijde kunt plakken) zijn er veelbladzijden voorzien van lijntjes om lekker te gaan schrijven. Het boekje heefteen compact formaat, waardoor het handzaam is om mee te nemen. Een schrijverkrijgt op de gekste momenten inspiratie en dan is het praktisch dat je directdingen kunt opschrijven. Leuk extra detail is dat helemaal achterin het boek ernog ruimte is voor recensies. Je hoeft er geen gebruik van te maken natuurlijk;je kan er voor kiezen de enige te zijn die ooit je boek leest. Maar als je hetaandurft en wel nieuwsgierig bent wat anderen van je werk zeggen kun je ze hetboek laten lezen, waarna ze hun beoordeling kunnen plaatsen in het boek. Zo kunje het geschreven verhaal verbeteren als je wilt of de tips die de recesentenaan je geven meenemen naar het volgende verhaal dat je gaat schrijven.
Voor iedereen die met de droom rondloopt om ooit eens eenboek te schrijven de ideale start om daar met dit boek mee te beginnen!

ISBN 9789048818020 | Paperback | 128 pagina's | Uitgeverij Moon | juni 2013
Leeftijd 10+

© IreneK, 07 juli 2013

I Love Liv I Love Liv

Scènes uit het leven van een chaoot Liv
Marlies Slegers

Voor me ligt een mooi, knalrood boek met rechts een rood elastiek dat je om het boek of bij de bladzijde die je aan het lezen bent, kunt doen. Het boek lijkt op een agenda/dagboek waarop iemand plaatjes geplakt en tekstjes gekrabbeld heeft. Als je het openslaat begint het verhaal ook met een datum. Donderdag 7 oktober. (Het jaartal is niet vermeld) Daarna volgen de gegevens van de dag: Dat zijn de gehaalde cijfers voor wiskunde en Frans, en verder een statistiekje over de leuke jongen Sem, hoe vaak ze naar hem keek, hoe vaak ze dacht aan zoenen met hem, en hoe vaak ze echt gezoend heeft met hem (0 keer) Hoeveel sms'jes ze verstuurd heeft aan haar vriendin Katja enz.
Even zonk de moed me in de schoenen. Niet wéér een boek vol sms-berichtjes, make-up, kleding, zoenen en leuke jongens. Daarvan zijn er al zoveel en ze lijken allemaal op elkaar. Gelukkig heeft Marlies Slegers dit weten te beperken en volgt er een bijzonder verhaal over een jong meisje, Liv.

Liv zit in de brugklas en woont samen met haar moeder en zus Jazz. Af en toe woont Lucas, de vriend van haar moeder ook bij hun. Maar soms is hij te druk met iets bezig en blijft hij een paar dagen in zijn atelier.
Liv schrijft over haar eerste dag op de nieuwe school wat natuurlijk altijd spannend is maar ook over thuis. Haar vader is al sinds haar vijfde op wereldreis, op zoek naar zichzelf. Af en toe krijgt ze eens een kaartje van hem maar hij is al zo lang weg dat ze niet eens meer weet hoe hij er eigenlijk uit ziet. Ze wil heel graag dat hij terugkomt hoewel ze Lucas ook heel aardig vindt.
Maar er is de laatste tijd wat aan de hand tussen Lucas en haar moeder, mama huilt veel en Lucas blijft vaker in zijn atelier. Liv maakt zich erge zorgen want haar moeder ziet er slecht uit. Maar als ze vraagt of er iets is wordt er steeds gezegd dat alles prima is. Dat hoopt ze dan maar.
Verder is Sem natuurlijk een kanjer, hij toont ook interesse voor Liv maar wel om verkeerde redenen, hij denkt dat ze gek op truckers is en alles durft, wat helemaal niet waar is... en die perfecte Jennifer laat ook steeds duidelijk merken dat ze Sem leuk vindt. Kortom, Jennifer en Liv kunnen elkaar niet uitstaan, ze kunnen elkaar dan ook lekker dwarszitten. Jennifer is helaas goed in alle vakken, ziet er steeds perfect uit en zal waarschijnlijk ook wel de hoofdrol in Romeo en Julia krijgen, dan mag zij zoenen met Sem... Liv zou ook wel Julia willen zijn maar dat gaat vast niet lukken.
Liv mag ook niet meer zoveel sms-en want ze heeft een schuld van meer dan 137 euro opgebouwd die ze eerst moet terugbetalen. Om geld te verdienen gaat ze oppassen bij de buren, maar het komt er op neer dat  Liv zelf moet oppassen want de buurman heeft rare gewoontes.
Ondertussen stapelen de zorgen zich op rond Liv's moeder, wat is er toch met haar? Ook Jazz begint zich zorgen te maken en de meiden bedenken een plan. De uitkomst is héél anders dan ze verwacht hadden!

Het is een heerlijk verhaal in dagboekvorm waarbij de sms'jes een functie hebben en niet zoals in de andere boeken omdat het de trend is om dat te doen. En dat is echt een verademing. Het is een verhaal met inhoud dat ook nog eens goed verteld wordt. Soms zijn de treiterijen tussen Jennifer en Liv wel erg grof en wat er met moeder aan de hand is ligt er ook wel dik bovenop maar toch loopt het allemaal heel anders dan je verwacht en dat is ook de kracht van het boek. Je wordt telkens verrast. De gebruikte taal is prima, niet té populair maar wel echt voor meiden van een jaar of tien waar het boek ook voor bedoeld is. Hopelijk volgen er meer boeken want je wil weten hoe het verder gaat met Liv.
Compliment voor de uitvoering van het boek, het is apart gedaan en mooi verzorgd. Ook een leuk boek om cadeau te geven.

ISBN 9789048813322 | Hardcover | 235 pagina's | Uitgeverij Moon | april 2012
Leeftijd: Vanaf 10 jaar