Maria Jacques

Toon alleen recensies op Leestafel van Maria Jacques in de categorie:
Maria Jacques op internet:

Categorie: Recensies 10-12jr

Vlucht over de grens Vlucht over de grens

De schrijfster van dit boek was twaalf op het moment dat de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Ze herinnert zich nog goed de angst van die eerste dagen, de bombardementen en de verwarring. Ze woonde in Leuven, en moest vluchten. Bij de Vlamingen leefde de angst voor de oorlog veel sterker dan bij ons, de ouderen herinnerden zich maar al te goed de vernietigende kracht van het leger, dat nietsontziend door stad en land trok. Vaak met niet meer dan wat kleren en een beetje mondvoorraad trokken de inwoners van Leuven weg... Maar waarheen?

Maria Jacques heeft haar jeugdherinneringen gedeeltelijk verwoord in een spannend verhaal. Maaike is het meisje dat met haar moeder en jongere broertjes op pad gaat. Haar vader is opgeroepen, ze weten niet waar hij is.
Ze trekken richting Brussel, maar worden verder gestuurd, als koning Leopold zich overgeeft en de Duitsers de stad innemen. Ze trekken naar de Franse grens. Onderweg worden ze beschoten, vliegtuigen vliegen vlak boven hen, in de verwarring raakt Maaike haar familie kwijt, maar ze vindt een kameraad, een jongen die ook zijn familie kwijt is. Samen trekken ze verder, Maaike verkleedt zich als jongen, en na veel omzwervingen weten ze over de grens te komen, al is die eigenlijk gesloten voor de Belgen. Want de Fransen gaven hen de schuld... nu België zich overgegeven had was er geen bufferzone meer voor Fransen...
Zal Maaike ooit nog haar familie terugzien?

In dit boek wordt vooral de nadruk gelegd op de ontreddering van het gewone volk. Geen krijgsdaden, geen verzetshelden, maar een roerend verhaal over hoe de eenvoudige Vlaming de dupe wordt van de waanzin van de oorlog.

ISBN 9031707996 | Paperback | 183 pagina's | Uitgeverij Altiora Averbode | 1989

© Marjo, december 2007