John Brosens

Toon alleen recensies op Leestafel van John Brosens in de categorie:
John Brosens op internet:

Koers pal noord Koers pal noord
De avontuurljke reis van de jonge Michiel de Ruyter

Op zijn website schrijft John Brosens het volgende over het boek
Ik kan precies mijn vinger leggen op het moment waarop mijn belangstelling werd gewekt voor het verhaal dat Koers Pal Noord zou gaan heten. Op 12 maart 1997 kreeg ik van mijn echtgenote de biografie van Michiel de Ruyter cadeau, ‘Rechterhand van Nederland’, geschreven door Ronald Prud’homme van Reine. We hadden die week plannen om eens flink in de tuin tekeer te gaan, maar het regende en stormde dagen achtereen. Het kostte me weinig moeite om een alternatief te bedenken; met het nieuwe boek installeerde ik me in de leesfauteuil, koffie en koekjes bij de hand.

(...) Als matroos maakte hij een hachelijk avontuur mee. Spanjaarden veroverden het schip waarop hij voer, en namen hem en de overige bemanning gevangen. De Ruyter raakte bij die actie in de linkerarm gewond, maar wist bij het aan land komen te ontsnappen, samen met twee andere matrozen. Zonder enige bezitting moesten zij gedrieën over land, via Frankrijk, naar De Nederlanden zien terug te keren. Dankzij de gastvrijheid van goedwillende mensen die zij op hun weg troffen, lukte dat. Brandt maakte naar aanleiding van dit verhaal de voor de hand liggende vrome opmerking dat dit een duidelijk bewijs was dat (...)

Als daar niet een prachtig verhaal in zit, zal ik wel gedacht hebben. Dat daar niet meer dan één enkele alinea aan wordt gewijd! Zou er meer over geschreven zijn?

Het maakte John Brosens dus nieuwsgierig en hij begon meer informatie te zoeken. Hij heeft zelfs stukken afgelegd van Michiel de Ruyters reis door Frankrijk terug naar zijn vaderland. (Deze hele zoektocht naar meer gegevens en het afleggen van het traject door Frankrijk is op zijn website te lezen.)  Uiteindelijk mondde dit alles uit in het boek 'Koers pal Noord'.

Het verhaal begint op zee. Het is 1623 en Michiel de Ruyter is 16 jaar. Hij is matroos op het koopvaardijschip De Honte. Dit schip entert een vijandelijke Spaanse koopvaarder. Maar een Spaans galeischip komt te hulp en dat is voorlopig het einde van Michiels zeeavonturen. De bemanning van de Honte wordt gevangen genomen. Michiel komt bij op het galeischip, hij is gewond aan zijn arm. Ze worden overgebracht naar een voorraadkelder in een Spaans dorp vlakbij de Franse grens. Samen met Gilles, Bart en Bouwen weet Michiel te ontsnappen en dan is het koers pal noord, naar huis, naar Vlissingen...
Ze weten paarden te pakken te krijgen wat ook wel nodig is, Michiel heeft een flinke wond aan zijn arm en is erg slap daardoor. Ze waden een rivier door en zijn dan in Frankrijk. Ze besluiten de kust aan te houden en reizen richting Biarritz, een haven van walvisvaarders en daarna door naar La Rochelle, een protestantse vrijplaats waar de Franse (katholieke) koning niets te vertellen heeft. Ze ontdekken dat de Spanjaarden hen achtervolgen en besluiten langs Biarritz te reizen en rechtstreeks naar la Rochelle te gaan waar ze misschien kunnen aanmonsteren op een schip dat richting thuis vaart.
Wat volgt is een spannend verhaal over de tocht naar Vlissingen die Michiel en zijn maats maken. Ze worden soms geholpen, soms erg tegengewerkt. Ziekte, honger, zelfs de dood bezoekt hen. Ze moeten te voet, zwemmend, lopend, varend, meeliftend hun weg naar huis volbrengen, de latere succesverhalen over Michiel de Ruyter vertellen ons dat dat gelukt moet zijn.

Het is een boeiend verhaal. De schrijver heeft zich duidelijk zeer goed georiënteerd en laten informeren over die tijd. De voorwerpen worden bij de namen uit die tijd genoemd evenals het geld, de nu niet meer bestaande gebouwen, kloosters, wegen.
Voor jongeren een goed, helder geschreven, avonturenverhaal waarbij ze in historisch opzicht ook nog wat opsteken. Het zou me niets verbazen als ze na dit boek gelezen te hebben meer over Michiel de Ruyter te weten willen komen. Het verhaal prikkelt daar zeker toe.

ISBN 9026131879 | Hardcover | 200 pagina's | Uitgeverij De Fontein | november 2006
Leeftijd: 11+

© Dettie, december 2006