Jo Van Dormael

Toon alleen recensies op Leestafel van Jo Van Dormael in de categorie:
Jo Van Dormael op internet:

De Azemirs en het mysterie van de tunnel De Azemirs en het mysterie van de tunnel

illustraties Jan Bosschaert

Als je het boek openslaat, zie je meteen al een mooie tekening. Er zit een man aan de rand van water, en in dat water zie je een onderzeeër. Nu weet ik intussen wie die man is natuurlijk: het is Kapitein Wobbe!
De kapitein valt onverwachts binnen in het huis van de Azemirs. Hij duikt op in de badkamer, waar een van de dochters, Assetou, juist een bad neemt in de vijver.
Oplettende lezers denken nu dat het mij helemaal in mijn bol is geslagen. Een vijver in de badkamer? En een onderzeeër daar nog in ook?  Ja hoor, dat kan allemaal in dit boek over de familie Azemir, die bestaat uit vader Arjan, moeder Maja, de dochters Assetou en Freia, en de zoon Janosch. Als je weet dat Maja kan toveren, en dat Kapitein Wobbes boot niet zomaar een onderzeeër is, dan wordt al veel duidelijk.
Het verhaal begint de dag voor de verjaardag van Arjan. Hij wil eens vroeg naar huis, maar onderweg ziet hij een scheur in het wegdek, een paar centimeter breed. Hij besluit dat hij dat wel tot  na het weekend kan laten liggen, zo’n scheurtje.
Terwijl Maja en de kinderen proberen de verrassing voor zijn verjaardag waar ze net mee bezig zijn, verborgen te houden, gaat - gelukkig voor hen - de telefoon. De politie wil dat hij meteen komt, want de scheur is enorm groot geworden! Het blijkt een tunnel te zijn. En daar lopen allemaal groene mannetjes rond. Maar voordat Arjan dat mysterie kan onderzoeken, verandert hij door een foute toverspreuk in een blauwrood visje… dat betekent dat de kinderen, met hulp van Kapitein Wobbe, het probleem moeten gaan oplossen. Niet dat ze dat erg vinden!

Het is een pretentieloos, gewoon leuk verhaal. Het vertelperspectief wisselt mee met degene die iets beleeft, en het taalgebruik is niet moeilijk. Behalve het idee om de vader te laten veranderen in een - bezorgd - blauwrood visje, zijn er nog meer leuke vondsten. Er is een duidelijke bladspiegel, de hoofdstukken zijn niet al te lang en duidelijk afgerond. Het is misschien jammer dat de illustraties pas aan het eind van het boek zitten, maar ik begrijp de keuze: het zijn mooie tekeningen, op een glanzend papier, dat kan niet tussen de tekst natuurlijk. Nu heeft het de vorm van een fotoalbum: het fotoalbum van Kapitein Wobbe.
Het moge duidelijk zijn: het is een gek verhaal, waarbij je soms onwillekeurig in de lach schiet. Wat een fantasie heeft deze schrijver! Het zou me niet verbazen als er meer avonturen volgen van de familie Azemir.

ISBN 9789054616511 | Hardcover | 187 pagina's | Baeckens Books | oktober 2010
Illustraties van Jan Bosschaert Leeftijd: vanaf 10 jaar

© Marjo, 21 april 2011