Jacques Brooijmans

Toon alleen recensies op Leestafel van Jacques Brooijmans in de categorie:
Jacques Brooijmans op internet:
  Categorie: Recensies 10-12jr

Jordi Jordi

Jordi schrijft liedjes, songteksten. Hij kijkt goed en luistert en onthoudt verhalen waarvan hij achterover slaat. Dat kunnen dingen zijn die in de krant staan of een verhaal dat hij hoort of iets wat hij zelf ziet of meemaakt. Tot zijn verwondering slaat hij verhalen waar hij niet vrolijk van wordt beter op dan de vrolijke verhalen. Over die verhalen schrijft hij zijn liedjes. Bram, zijn oom, aan wie hij uiteindelijk de teksten heeft laten lezen is diep onder de indruk. Hij heeft de teksten laten vertalen in het Engels.  Jordi is een natuurtalent, vindt hij. Bram is de enige die weet dat Jordi songteksten schrijft.
En nu is Jordi muziek aan het componeren bij de Engelse teksten. Bram werpt zich op als coach en vindt dat het lustrumfeest op Jordi's school een goede gelegenheid is om voor de eerste keer op te treden.

Ondertussen heeft Jordi's vader een gitaarleraar geregeld. Damian is een jongen die op het conservatorium zit. Aanvankelijk wil Jordi helemaal geen les en is hij boos op zijn vader, maar wonder boven wonder klikt het gelijk tussen hem en Damian. Ook Damian is enthousiast over de teksten al weet hij aanvankelijk niet dat ze van Jordi zijn. Ze schaven samen aan de muziek tot alles perfect klopt. Inmiddels heeft Damian wel door dat Jordi alles zelf geschreven en gecomponeerd heeft. Uiteindelijk geeft Bram hem onder een schuilnaam op voor het lustrumfeest. Niemand weet dus dat Jordi gaat optreden.

Op school stijgt de spanning, een heleboel leerlingen zijn constant aan het oefenen, niemand wil voor schut staan. Iedereen doet geheimzinnig over de act die ze gaan doen en nog steeds weet niemand dat Jordi meedoet. Maar die avond loopt helemaal in het honderd dankzij de ontspannen laconieke Brent, een jongen waar Jordi steeds vaker mee optrekt. Hij wordt verdacht van iets wat iedereen met verbijstering aanhoort.
Jordi gelooft er niets van, net als Anthony en Youssef. Samen gaan ze aan de slag om de verdenking uit de wereld te helpen maar is Brent wel onschuldig? Het lijkt er op dat iedereen zijn best doet om hem als schuldige aan te wijzen.

Een heel apart boek. Nu eens geen boek over leuke meisjes en sms-jes en avondjes stappen maar een mooi verhaal over een vrij rustige maar wel bijzondere, soms eigenwijze jongen van dertien met een filosofische inslag. Jordi denkt graag over alles na en gaat lekker zijn eigen gang. Hij vindt dat hij het getroffen heeft met Brent, Demian en Bram. Op school mogen ze hem wel hoewel hij nergens in uitblinkt, het gaat gewoon goed, hij wordt niet gepest en eveneens is hij geen doetje die met zich laat sollen. Met zijn vader heeft hij een haat-liefde verhouding. Hij mag zijn vader graag maar soms... en dat gevoel is wederzijds. Soms is het wel grappig hoe ze hun vriendelijke gevoelens voor elkaar proberen te verbergen onder semi stoer gedrag.
Het is mooi om te lezen hoe hij en de stoere Anthony en Youssef knokken voor het bewijzen van de onschuld van Brent. De muziek is de ventilatieklep van Jordi. Daarin kan hij al zijn verontwaardiging, boosheid én vrolijkheid in kwijt.

Het verhaal draait om afgunst, (on)zekerheid, wel of geen zelfvertrouwen, eigenwaarde, liefde en vriendschap.
Het einde is wel een beetje afgeraffeld en eigenlijk jammer dat er ineens zo'n draai aan het verhaal wordt gegeven. Maar het blijft evengoed een mooi boek dat ik met veel plezier gelezen heb. Het zou mooi zijn als er een vervolg op dit verhaal komt want je wilt weten hoe het verder gaat met Jordi, Brent en de andere personages uit het boek.

ISBN 9789044819366 | Hardcover | 224 pagina's | Clavis Uitgeverij | mei 2013
Leeftijd: 12+

© Dettie, 16 juni 2013