Iris Compiet

Toon alleen recensies op Leestafel van Iris Compiet in de categorie:

Het magische wereldfeestenboek Het magische wereldfeestenboek

Olivier is dol op lezen en wil graag wat boeken gaan zoeken. Zijn vriend Zeger, minder geïnteresseerd, gaat mee, maar blijft niet bij Olivier als die tussen de boeken snuffelt. Als hij er weer is wil hij dat Olivier meekomt, naar een andere zaal, waar ze helemaal niet mogen komen. Tegen zijn zin laat Olivier zich meesleuren. Zeger heeft een boek gevonden, een gouden boek. Dat is toch wel heel interessant! Ze sluiten zich er mee op in een kast met schoonmaakspullen, want dit boek willen ze wel even bekijken en dat moet stiekem.

Olivier moet toegeven: het is een prachtig boek! Zeger slaat het open en Olivier ziet nog net dat het over Halloween gaat, maar dan is het boek weg, en staan de twee vrienden in het donker op een plek die ze niet kennen. Zeger is enthousiast en wil meteen de boel gaan verkennen, maar Olivier is voorzichtig. Wat is er gebeurd? Waar zijn ze? En belangrijker: hoe komen ze terug?
Dat laatste gebeurt nu nog toevallig, maar eerst maken ze kennis met een paar jongens. Al dachten ze dat het afgrijselijke wezens waren: ze bleken maskers op te hebben! O ja, Halloween! Met de jongens gaan ze naar het huis, waar een vrouw in het zwart de deur open doet, Zeger grijpt, en de deur weer dicht smijt!

Natuurlijk vinden ze elkaar terug, maar even zo snel zijn ze weer uit elkaar en loopt Olivier zijn vriend overal te zoeken. Hij heeft intussen ontdekt dat hij door het boek ergens open te slaan naar een of ander feest gaat. Hij woont het Suikerfeest bij en Divali ziet hoe Kerstmis gevierd wordt in Engeland en hij hoort wat het feest Keti Koti betekent voor de Surinamers.

Maar: geen Zeger. Ook bij het Drakenbootfestival niet. Wel komt hij iedere keer die vrouw tegen met haar groene ogen, die hem lijkt te kennen, maar steeds anders is. Als hij Zeger eindelijk vindt is die boos... waar was Olivier nou? Zeker feestvieren zonder hem? Dus, ook al moet het boek terug voor de tentoonstelling, er moet nog één feest beleefd worden. Nu samen! Het Midzomernachtsfeest wordt het.

In een wervelend en spannend avontuur maakt vooral Olivier steeds opnieuw deel uit van een feest, zodat het heel duidelijk wordt wat voor feest dat is, maar het geheel is nog leuker gemaakt doordat de vrienden elkaar kwijt raken en door die ene vrouw met de groene ogen en doordat Olivier een lezer is en vaak het een en ander weet van wat hij hoort en ziet in al die andere landen. Overal maakt hij vrienden, en spreekt hij - handig – hun taal.

Ook zijn er tussenstukjes als Olivier even terug is in de bibliotheek: zo hoort hij dat het boek bij de tentoonstelling hoort, later die dag. Verhalen in een verhaal, met ook nog leuke zwart-wit tekeningen, en een verrassende wending op het eind.

Erg leuk boek, helemaal passend bij het thema van de Kinderboekenweek 2014, maar sowieso altijd een feest om te lezen.

ISBN 9789044822465 | Hardcover | 127 pagina's | Clavis Uitgeverij | augustus 2014
Leeftijd: 10+