Halil Gür

Toon alleen recensies op Leestafel van Halil Gür in de categorie:
Halil Gür op internet:

Een kind vliegt door de nacht Een kind vliegt door de nacht

Het boek gaat over een jongen woonachtig in een stad in Turkije. Hij zit op school en vindt dat hij slecht les krijgt, vooral Engels vindt hij vreselijk omdat de leraar altijd te lage cijfers geeft en zelden Engels praat.
Dankzij deze leraar is hij niet over gegaan. Hij vreest het ergste voor het volgende jaar maar... gelukkig komt dan Miss Jane, een Amerikaanse, zij is vrolijk, vriendelijk en geeft goed les. Alle leerlingen zijn gek op haar. De jongen is blij, nu zal hij zeker over gaan, want nu haalt hij hele goede cijfers. Door een misverstand echter krijgt hij toch een onvoldoende en de jongen gaat naar de bibliotheek om beter Engels te leren, daar ontmoet hij Fadil die hem bijles geeft, met resultaat... hij gaat over!

Hij blijft doorgaan met Engels leren en nadat hij besloten heeft dat hij voldoende heeft geleerd gaat hij toeristen rondleiden, dan kan hij zijn Engels in de praktijk oefenen. Hij doet het geweldig, al snel is hij bekend in de hele stad, hij regelt slaapplaatsen, bedenkt steeds nieuwe routes en wordt de vraagbaak van de toeristen. Zowel de inwoners van de stad als de toeristen hebben respect voor hem.
Op een dag komen er twee mannen en de jongen mag aldoor met ze mee in hun luxe auto. De jongen geniet maar... zijn die mannen wel zo aardig? De jongen vertrouwt ze blindelings, zijn leraar had immers gezegd dat geen enkele Europeaan liegt...

Een erg mooi geschreven verhaal met sprookjesachtige fragmenten.
Dankzij de Amerikaanse lerares krijgt hij interesse voor de westerse wereld wat volgens hem gelijk is aan een betere wereld. De sfeer in het boek is Turks, wat hartverwarmend is. Iedereen leeft met elkaar mee, heeft wat voor elkaar over. De overpeinzingen van de jongen aan het eind van het boek doen volwassen aan en zijn ook in volwassen taal geschreven. Het heeft iets weg van de taal van Hafid Bouazza maar waar Bouazza nog wel eens erg weg zweeft en het verhaal onbegrijpelijk wordt, blijft dit verhaal staan als een (sprookjesachtig) huis.
De tekeningen in het boek vind ik persoonlijk vrij somber, ze doen het verhaal geen recht

ISBN 9052260176 | Hardcover | 63 pagina's | Uitgeverij De Geus | 1990
Leeftijd: 12+