Hans Kuyper

Woud van de wind Woud van de wind
De fluisteraars: Deel 3

Lev is het land waar hij geboren en getogen is, ontvlucht omdat iedereen daar continu in de gaten wordt gehouden door middel van camera’s. Er is geen vrijheid. Kinderen gaan niet naar school, maar moeten thuis lessen volgen met behulp van een computer.  In deel een van deze serie hebben we kennis gemaakt met een ondergrondse beweging, de fluisteraars, die ook letterlijk onder de grond woont. Maar ook daar is niet wat Lev zoekt: zijn ouders blijken nog verder gevlucht te zijn, naar IJsland. Dààr wil Lev heen. Hij krijgt gezelschap van Roz, die geen familie meer heeft.

Op Walviseiland (verteld in deel twee) hebben ze allerlei avonturen beleefd. Ze hebben er vrienden gemaakt, maar ook zijn ze vijanden tegengekomen. Lev vindt het erg moeilijk om te besluiten of iemand die hij net ontmoet heeft en die hulp aanbiedt te vertrouwen is. Nu ze in IJsland zijn, valt het ook niet mee. Hij beoordeelt mensen een paar keer verkeerd. Ook Roz begrijpt hij niet. Als hij naar een andere lek op het eiland wil, blijft Roz achter. Wat moet zij met die jongen? Ze hebben wel wat anders te doen dan verliefd te worden. Hij moet zijn ouders vinden, hij moet zorgen dat de vijand hem/hen niet te pakken krijgt.

Het is weer een spannend avontuur, daar in die ijzige IJslandse kou. En dan zijn er ook nog vulkanen, akelige kloven tussen huiveringwekkende gletsjers, en het is er donker.
En het avontuur gaat weer verder in een deel vier ...

Een definitief oordeel volgt na deel vier, maar ik vind dit een heel goede serie. De personages gaan echt leven, ze ontwikkelen zich zoals de lezers dat doen. Niets wat menselijk is, is hen vreemd.