Hans Kuyper

De watermensen De watermensen

In dit boek staan drie verhalen - sproken - over het ontstaan van Flevoland. Ze gaan over watermensen, mensen met hele lange benen en grote voeten met zwemvliezen tussen hun tenen, waarmee ze zich in water razendsnel kunnen bewegen. Heel soms, als je geluk hebt, kun je er een tegenkomen.

Het eerste verhaal speelt in 1942. Op Urk hoort de tienjarige Dubbele de buurman praten over een vreemd wezen dat hij in zijn visnetten had gekregen: 'Grote voeten en glad als een aal'. Dubbele wil zo'n wezen wel eens zien, het is vast een zeemeermin! En als hij er nu eentje vangt dan brengt hij het geluk weer terug in huis en hoeft zijn vader niet meer te zeggen dat de dag dat Dubbele geboren werd een ongeluksdag was. Nu kon Dubbele er niets aan doen dat hij net geboren is op de dag dat de Afsluitdijk helemaal af was, maar hij vindt het niet leuk dat zijn vader het steeds zegt. En dan zal Dubbele het geluk terugbrengen en niet die nieuwe baby die er aan komt. En zo vaart Dubbele in zijn eentje het water op en zal hij de held van het watervolkje worden. Want zonder zijn hulp zou het watervolk niet meer kunnen bestaan!

In het tweede verhaal is Christien de hoofdpersoon. Het is 1968. Christien is vanuit de stad verhuisd naar de boerderij in Swifterband. Ze vindt het er helemaal niet leuk, ze mist haar school, haar vriendinnen. En dan zit ze ook nog vaak alleen thuis, omdat haar vader en moeder op het land aan het werk zijn. Haar broertje is er ook wel, maar die is nog een baby. Maar dat broertje is wel de aanleiding dat ze de watermensen ontmoet, want als het joch zich snijdt met een mes dat helemaal niet in de box hoort te liggen, rent ze om hulp roepend naar buiten met het kind in haar armen en dan wordt ze geholpen door Nag, een watermens die haar later zal vragen om de groeten te gaan doen aan Dubbele.

Ook in het derde verhaal zit een link naar de andere verhalen. Dat verhaal speelt in Lelystad, het is 1999, en Christien heeft intussen een zoon, Jasper. Maar niet Jasper is de hoofdpersoon, dat is zijn twaalfjarige buurmeisje Gul. Zij vindt Jasper wel leuk, maar die ziet haar niet staan. Hij reageert niet eens als ze hem vraagt om zijn muziek zachter te zetten, hun kamers liggen naast elkaar. Dus zet ze de radio zelf maar heel hard aan, en dan hoort ze wondermooie muziek. Als haar buurvrouw dat ook hoort, vertelt zij haar dat ze geroepen wordt door de watermensen. Alleen Gul en Christien kunnen die muziek horen. Wat het betekent legt ze ook uit: er zal iets gebeuren, waarbij Gul maar het beste kan vertrouwen op de watermensen. Dat gebeurt inderdaad: een spannend en eigentijd avontuur volgt.

Drie leuke en spannende verhalen die over Flevoland gaan en veel vertellen over het nieuwe land en zijn mysterieuze bewoners.
Zie ook De watermensen

ISBN 9789080551510 | Hardcover | 106 pagina's | Lev. Uitgevers | 2000