Daphne Deckers

Toon alleen recensies op Leestafel van Daphne Deckers in de categorie:
Daphne Deckers op internet:
  Categorie: Recensies 10-12jr

Het vliegende schaap Het vliegende schaap

Het wonderlijke maar waar gebeurde verhaal over de eerste bemande ballonvlucht wordt verteld in dit prachtig vormgegeven boek. Daphne Deckers deed onderzoek naar deze gebeurtenis, de lancering van de eerste luchtballon met aan boord een schaap, een haan en een eend, en weefde er een romantisch verhaal omheen. Ze gaf de dieren een stem, en maakte ze zelfs wijzer dan de mensen die een rol speelden. De dieren begrepen de mensen immers wél, andersom verstonden de mensen niet het geblaat, het gekraai en gekwek van de dieren.

De feiten: in 1783 mochten de broers Joseph en Étienne Montgolfier, zonen van een grote en rijke papierfabrikant, aan het hof in Versailles laten zien wat ze de afgelopen maanden aan het doen waren geweest in de grote schuur op hun vaders landgoed. Lodewijk XVI had blijkbaar een grote voorliefde voor techniek, met name voor de slotenmakerij. Na de eerste vlucht kwam daar de ballonvaart bij.

Waarom de eerste bemanning samengesteld werd met deze dieren? Daphne Deckers vindt er een goede verklaring voor.
Ons verhaal begint met Georgette – Sjors genoemd – die door een dramatisch voorval dat toch enigszins door Sjors veroorzaakt wordt, haar moeder verliest en daarna nogal streng wordt opgevoed door vader Aries. Sjors is een avontuurlijk schaapje, en ze heeft het in haar kop gehaald om te leren vliegen. Dan kan ze uitstijgen boven de wolken en daar haar moeder bezoeken in de hemelse weilanden. De kudde vindt haar maar raar, en zo komt het dat ze meer tijd doorbrengt op het erf. Daar ontmoet ze Gallus, de haan met hoogtevrees en Pulletje de eend met een verlamde vleugel, maar met zoveel praatjes dat hij dat gemis goed maakt.

Met z’n drieën slaan ze de vorderingen van de twee broers gade, maar ze hadden zeker niet de opzet om zelf de lucht in te gaan... Maar dat gebeurt dus: in een aan de ballon bevestigde mand werden Sjors, Pulletje en Gallus mee de lucht in gevoerd. De ballon was blauw en versierd met Franse lelies en gouden zonnen, om de koning en koningin nog meer te behagen.

Dit is een heerlijk humoristisch verhaal, met behalve de waargebeurde feiten ook thema’s als opgroeien en je angsten de baas worden; over rouw en vriendschap.
Bij het begin van elk hoofdstuk staat groot de beginletter in een zwart-witillustratie van Annet Schaap, als variatie op de oude manier van boeken maken.Een verhaal dat alle kinderen zouden moeten lezen, en dat waarschijnlijk ook altijd zijn waarde zal behouden. Ook leuk om voor te lezen, de hoofdstukken zijn wel te behappen, maar het verhaal loopt wel door.

Daphne Deckers is schrijfster, columniste en tv-presentatrice. Naast een hele reeks boeken heeft zij comedyscenarios geschreven en toneelstukken naar het Nederlands vertaald.

ISBN 9789048822126 | Hardcover | 240 pagina's | Uitgeverij Moon | november 2014
Leeftijd vanaf 10 jaar