Cressida Cowell

Toon alleen recensies op Leestafel van Cressida Cowell in de categorie:

Hoe leer je Draaks Hoe leer je Draaks

Hoe leer je Draaks is alweer het derde avontuur van Stikkum Stoere Steurkop de Derde. Eerder al schitterde Stikkum in het boek Hoe tem je een Draak en in Hoe word je een piraat. Stikkum is de zoon van een Viking-hoofdman maar, al doet zijn naam anders vermoeden, hij is alles behalve stoer. Stikkum is klein en mager en zijn draakje Tandloos is ook al niet erg indrukwekkend. De beste vriend van Stikkum heet Vissepoot en ook hij is alles behalve een robuuste Viking. Net als de andere Vikingzonen volgen de twee vrienden Burks Piratentrainingsprogramma. Er worden vakken gegeven als “Boeren  voor beginners”, “Diep beledigen” en “Scheepsbouwen”. Het enige waar Stikkum in uitblinkt, is in zwaardvechten, voor de rest is zijn rapport bar en bar slecht.

Wanneer Stikkum en Vissepoot in hun zelfgemaakte en nogal mislukte scheepje “De Hoopvolle Pinguïn” op zoek zijn naar Vredige vissersboten belanden ze in een hachelijke situatie. Ze denken een vissersboot te enteren maar wanneer de twee minkukels voet aan dek zetten en uit volle borst hun stoerste strijdkreet roepen, is er geen visser te zien. Wat ze wél zien zijn driehonderdenvijftig zwaar bewapende Romeinse soldaten. Daar zijn de twee magere knaapjes natuurlijk niet tegen opgewassen. Gelukkig heeft Stikkum een goed stel hersens en hij bedenkt een plan om te ontsnappen. Het plan slaagt maar de vreugde is van korte duur want draakje Tandloos is gevangen genomen. Ook heeft Stikkum, die een beetje Latijn verstaat, gehoord dat de Romeinen een heel smerig plannetje aan het smeden zijn. Er staat de Vikingen nog heel wat te wachten. Stikkum probeert zijn vader te waarschuwen maar deze weigert naar hem te luisteren. En dan worden Stikkum en Vissepoot ontvoerd. Zullen ze gered worden? En zal Stikkum ooit zijn draakje Tandloos terugzien?

Het lezen van dit boek is een hele belevenis. Het is door de auteur rijkelijk geïllustreerd met zwart-wit tekeningen en regelmatig duiken er inktvlekken op. Het oog komt niets tekort. Ook de manier waarop de tekst wordt weergegeven is opvallend. Het lettertype is niet constant maar verandert wanneer er gepraat wordt. Bij gebulder wordt er bovendien gebruik gemaakt van hoofdletters. Het verhaal is stoer met behoorlijk wat scheldpartijen in Vikingenstijl. Dit boek is zeker niet geschikt voor al te tere kinderzieltjes en ook niet voor kinderen die snel overprikkeld zijn. Toch begrijp ik wel waarom deze serie zo’n hit is want alles aan dit boek is avontuurlijk en spannend. De ongebruikelijke scholing (het boeren en het beledigen) die de jonge Vikingen moeten volgen vinden jongens van een jaar of tien ongetwijfeld prachtig.

Het boek en ik sluiten af met de volgende zin: “Wacht maar op het volgende deel van Stikkums memoires”

ISBN 9789022327388 | Hardcover | 224 pagina's | Uitgeverij Moon | maart 2012
Vertaald door Lia BeltVanaf 10 jaar