Brian Selznick

Toon alleen recensies op Leestafel van Brian Selznick in de categorie:
Brian Selznick op internet:
  Categorie: Recensies 10-12jr

De Wonderlingen De Wonderlingen

Dit 652 pagina's tellende, mooi uitgevoerde jeugdboek is opgesplitst in twee deden.
Het eerste deel beslaat 390 pagina's en is gevuld met zwart/wit/grijs gekleurde krachtige, verhalende potloodtekeningen zonder tekst waarop we de levensloop van de familie Wonderling kunnen volgen die in 1766 begint.

Het begint gelijk al spannend. We zien een meisje vastgebonden aan de mast van een schip, ze wordt aangevallen door een monster, maar gelukkig wordt ze gered door een engel. Het blijken fragmenten van een toneelstuk te zijn dat opgevoerd wordt aan boord van het schip genaamd Kraken. Maar het is ondertussen flink gaan stormen en het schip vergaat. Het meisje weet de engel en de hond te redden en ze spoelen aan op een eiland. Daar ontdekken we dat het meisje verkleed was voor het toneelstuk. Ze is in feite een jongen, Billy Wonderling genaamd. Helaas bezwijkt de engel, die Billy's broer was, maar Billy zelf en de hond worden door een passerend schip opgepikt, lezen we in een krantenartikel, en meegevoerd naar Londen.

Billy vindt werk in de splinternieuwe Londense Koninklijke Schouwburg waar een kunstenaar, die erg onder de indruk van Billy's verhaal was een engel op het plafond heeft geschilderd ter nagedachtenis aan Billy's broer.
Billy doet verder zijn achternaam eer aan. Zijn hele leven blijft wonderlijk. Als hij al bijna volwassen is, vindt hij achter de schouwburg een vondeling en noemt hem Marcus, die al gauw de lieveling van de toneelspelers is. Marcus trouwt en krijgt ook weer een kind, Alexander, die heel erg wonderlijk is. En zo volgen we verschillende leden van de toneelspelende familie Wonderling tot die ene dag, waarop het noodlot toesloeg... Hoe dat afloopt? Dat komen we niet te weten, of wel?

Vervolgens gaat het boek over in deel 2 dat is weergegeven in een geschreven tekst en begint in het jaar 1990. In dit deel ontmoeten we Joseph die onderweg is naar zijn oom Albert, woonachtig in Folgate Street 18, Londen. Oom Albert weet niet dat de jongen in aantocht is want Joseph is gevlucht van de St. Antoniusschool. Hij zou dat samen met zijn vriend Knip doen, maar Knip werd plotseling van school gehaald en Joseph zal en moet zijn enige vriend terugvinden. Hun bestemming was oom Albert, de broer van zijn moeder, een oom waarvan Joseph tot voor kort niet eens wist dat hij bestond.

Oom Albert is een eigenaardige maar niet onvriendelijke man. Toch vindt hij dat Joseph terug naar school moet maar Joseph heeft het geluk dat hij flink ziek wordt en daardoor niet weg kan. Vervolgens wordt de zachtaardige jongen langzamerhand toegelaten in het wonderlijke leven van oom Albert dat nauw verweven is met... de familie Wonderling, waardoor Joseph van de ene verbazing, verrassing en verbijstering in de andere rolt. Het verhaal eindigt weer met een aantal tekeningen die ook weer voor de nodige verrassende wendingen zorgen.

Albert Selznick heeft met dit boek een enorme en gedurfde prestatie geleverd. De tekeningen waar het boek mee begint, boeien van het begin tot het einde en vormen een mooi, imponerend verhaal waarbij de grote schrijvers als Shakespeare en de dichter W. B Yeats ook de revue passeren. Het tweede deel is mysterieus en meeslepend. Je wil steeds verder lezen om te weten hoe Joseph langzamerhand de puzzel die zijn oom met zijn bijzondere levenswijze gecreëerd heeft, weet te ontraadselen. Alles in het huis van oom Albert draait om één zinnetje Aut visum - aut non (Je ziet het of je ziet het niet)

Jammer dat het boek uit is, ik had nog wel wat langer bij oom Albert, Joseph en het wonderlijke huis willen blijven. Het zal me overigens niets verbazen als dit boek in de prijzen gaat vallen en dat verdient het ook.

Leuk detail, het verhaal is geïnspireerd op het Dennis Servers House, 18 Folgate Street, Londen.
Zie ook de speciale pagina's over dit boek.

ISBN 9789401433815 | Hardcover | 652 pagina's | Uitgeverij Lannoo | mei 2016