Toon alleen recensies op Leestafel van Arne Zuidhoek in de categorie:
Arne Zuidhoek op internet:

Categorie: Recensies 10-12jr

Een meesterlijke streek Een meesterlijke streek

Leerling bij de grote schilder Rembrandt

1664
Anthonie van Borssum, kortweg Ton genoemd, is al een half jaar leerling bij meesterschilder Rembrandt van Rijn in Amsterdam. Op die dag wordt hij naar Leiden gestuurd om een paar brieven te bezorgen. Hij krijgt de opdracht om onderweg minstens vijftig vellen papier vol  te tekenen.

"Het kan me niet schelen wat je tekent. Bomen. Boerderijen. Mensen. Koetsen. Of voor mijn part een aap. Het gaat er om dat je leert kijken, vat je? Dat je goed en snel de dingen ziet zoals ze zijn."

Daarom moet Ton ook met de trekschuit zodat hij wel snel moet tekenen, zo'n schuit staat niet stil, en Ton geniet! Hij verkoopt onderweg zelfs vier tekeningen. Op de terugweg ontmoet hij een meisje die afkomstig uit Denemarken blijkt te zijn. Ze heet Ilse Christiaens en is helemaal uit Jutland komen lopen om werk en een woonplek te vinden. Ton besluit haar te helpen. Ze vinden een slaapplek voor haar in de Heintje Hoeksteeg bij een akelige vrouw waar Ilse liever niet in huis zou zijn maar er is niets anders te vinden.
Ton en Ilse krijgen een heel mooie tijd. De twee kunnen heel goed met elkaar opschieten.Ton laat Ilse ook het atelier zien en het schilderij De nachtwacht waarover hij veel te vertellen heeft. Ilse merkt dat Rembrandt Tons grote held is.
Rembrandt vindt Ilse een erg leuk meisje, zelfs zo de moeite waard dat ze model mag staan voor hem. (Hij zocht nog een model voor zijn schilderij Het joodse bruidje.)  Ilse mag het prachtige roodbrokaten vest aan wat ze op het schilderij zo mooi vond. Rembrandt denkt aan zijn overleden vrouw Saskia, hoe mooi en jong ze was. Hij denkt aan zijn zoon Titus, zou Ilse niet een leuke vrouw voor hem zijn...
Iedereen is dus blij met de komst van Ilse, het leuke meisje dat haar geluk in Nederland zocht. Maar dan gebeurt er iets heel ergs...

De invalshoek, het verhaal van Ilse te gebruiken voor dit boek, is origineel. Alleen vroeg ik me wel af, gezien de ondertitel 'Leerling bij de grote schilder Rembrandt' of het doel daarmee niet voorbij geschoten is. De nadruk ligt naar mijn mening op het verhaal van Ilse hoewel er ook erg veel over de werkwijze en het leven van Rembrandt geschreven wordt. Het lot van Ilse blijft na lezing in je hoofd zitten en niet het verhaal over Ton, de leerling schilder bij Rembrandt.
Daarom heb ik contact opgenomen met de schrijver en gevraagd waarom het verhaal van Ilse zo benadrukt wordt. Deze wist mij te vertellen dat hij zocht naar een verhaal waarin nu eens niet het mengen van kleuren werd besproken of het leven van Rembrandt met Saskia en zijn zoon Titus.
Bij zijn research viel het Arne Zuidhoek op dat het schilderij geschilderd aan de de overkant van het IJ het enige schilderij is waarop Rembrandt een soort maatschappelijke betrokkenheid in zijn werk toont. Rembrandt schilderde altijd voorstellingen uit de bijbel en portretten. Hij deed niet aan weergeven van gebeurtenissen in de wereld. Waarom nu dan wel? Dat intrigeerde Arne Zuidhoek en daar is hij verder op doorgegaan. Zeker is dat Anthonie van Borssum mee was met Rembrandt want ook van hem zijn afbeeldingen over hetzelfde onderwerp gevonden. Dit prikkelde de fantasie van de schrijver. Deze drie mensen moeten iets met elkaar gehad hebben bedacht hij. En zo ontstond dit mooie verhaal over Ilse, Ton en Rembrandt. Hoe zij mogelijk elkaar ontmoet hebben en hoe zij mogelijk met elkaar betrokken raakten.

De historische heldenboeken zijn altijd prachtig verzorgd en erg informatief. Het zijn mooie hardcovers met meestal een kaart op de eerste pagina zodat je kunt zien waar het verhaal zich afspeelt. In dit boek zie je een afbeelding van Amsterdam in 1664. Zo kun je precies zien waar Rembrandt werkte en Ton les kreeg, waar Ilse woonde en waar enkele schilderijen zoals De nachtwacht van Rembrandt hingen.
In het verhaal is heel knap veel informatie over het leven en werk van Rembrandt verweven. - Anthonie van Borssum was echt een leerling van Rembrandt. -
Door het hele boek heen staan veel prachtige afbeeldingen gemaakt door Arne Zuidhoek. Je waant je daardoor in de tijd van Rembrandt.
Het loopt akelig af met Ilse en ook dat wordt afgebeeld.
In het boek zelf worden woorden die mogelijk vreemd of onbekend zijn aan het eind van elk hoofdstuk uitgelegd.

De hele serie is erg de moeite waard en eigenlijk zou ieder kind deze boeken moeten lezen. Niet alleen vanwege de mooie verhalen maar ook vanwege de bijzonder leuke manier van presenteren van personages uit de Nederlandse geschiedenis!

Zie ook het inkijkexemplaar en de website van Arne Zuidhoek

ISBN 9789085605959 | Hardcover | 71 pagina's | niño | mei 2011
Vanaf ca. 10 jaar