Arno Bohlmeijer

Categorie: Recensies 10-12jr

Wil je mijn geheim zijn? Wil je mijn geheim zijn?

Bas is een dromerig joch. Maar niet alleen daarom wordt hij gepest op school, hij heeft ook astma. Helaas is het van alle tijden: je gebrek wordt een bron van plagerijen, en Bas wordt zonder er bij na te denken door zijn klasgenoten ’de hijger’ genoemd.

Bas denkt wèl na, hij fantaseert er op los, en heeft stemmen in zijn hoofd en zo komt het dat hij niet eens ziet dat er voor hem op de weg een grote vrachtwagen stil staat. Hij botst er zomaar tegenaan. Maar de vrachtwagen is er niet zo maar een. Hij hoort bij een circus. Bas is meteen verkocht. Hij wil hier wel blijven. Dan maar niet naar school. Het circus in, dat lijkt hem wel wat.

Tja, dat gaat natuurlijk niet. Hij komt op school: onder het bloed, en mank lopend. Alle kinderen kijken hem eerst sprakeloos aan, om hem dan uit te lachen. Allemaal, behalve eentje: Tasha. De juf stuurt hem meteen naar de directeur, maar Bas is daar gek: hij gaat terug naar het circus. Daar ontmoet hij Lidi, met wie het meteen klikt. Later, als hij thuis alles vertelt, vraagt zijn moeder hem van alles, heel wantrouwend, en ’ben je daar naar de wc geweest?’

De volgende dag blijft Bas thuis, het gebeurde heeft een enorme impact op hem. Als hij weer op school is, kan hij zijn gedachten niet bij de les houden en hij doet vreemd. Opnieuw is de enige die niet gemeen reageert dat meisje Tasha. En zoals dat gaat: er bloeit iets op tussen de twee. Maar ook Lidi trekt hem aan, hij gaat steeds weer naar het circus. Als zij hem vertelt over haar zoontje dat ze niet mocht houden en dat geadopteerd is, slaat zijn fantasie op hol. Hij is van dezelfde leeftijd. Waarom heeft hij geen broer of zus, en waarom zijn er geen foto’s van zijn eerste tijd als baby? Het zal toch niet?
Als die leeuw ontsnapt, heeft Lidi dat dan gedaan? Ze is wel een eigenaardig persoon. Dat vindt ook Bas.

‘Hou je een paar dagen koest, dan vraag je daarna aan je ouders of je met ons meemag.’
Is ze knettergestoord?  Vraagt Bas zich af. Of juist briljant?
Ach, er zijn genoeg verhalen over weglopers of outcasts en rare snuiters. Die komen meestal keurig terug met hangende pootjes. En aan het slot kwam alles goed? Heel avontuur voor niks: geen verandering?
En dan ben je thuis extra blij. Als er tenminste niets ergs aan de hand is, met geweld of zo.’

De werkelijkheid lijkt zich te vermengen met zijn dromerijen. Gelukkig is er nu Tasha. Die houdt hem met twee benen op de grond. Dan kan hij tenminste Lidi helpen als ze in moeilijkheden komt. En hun avonturen helpen hen beiden ook. Eind goed, al goed.

Het is een verwarrend boek: qua taal en stijl lijkt het we voor jongere kinderen, maar de vorm van het verhaal, waarin je zelf heel goed moet nadenken over wat er nu eigenlijk allemaal gebeurt, kunnen zulke jonge kinderen dat wel aan? En dan die grapjes in de tekst. Over een van Meeckeren die vals wil zijn, en een Jeroen Witteman, hebben kinderen dat door? De schrijver lijkt in dit boek net als zijn hoofdpersoon te dagdromen, waardoor het een beetje warrig wordt. Maar wel leuk.

ISBN 9789044821284 | Hardcover | 104 pagina's | Clavis Uitgeverij | oktober 2013
Leeftijd: 11+

© Marjo, 10 november 2013