Simone van Drie-Arts

Toon alleen recensies op Leestafel van Simone van Drie-Arts in de categorie:
  Categorie: Recensies 0-3jr

Marretje en de rest Marretje en de rest

Voor me ligt een boekje met een vrolijke cover waarop drie jongetjes en twee meisjes getekend staan. Het zijn Marretje en haar vriendjes Emma, Jasper en de broertjes Thijmen en Ties. Over deze vijf kinderen gaat namelijk dit boek.

Elke dag beleven ze wel iets bijzonders met Marretje en soms heeft Marretje in haar eentje een leuke dag zoals die keer dat ze een echt Grote Mensen Bed voor haar gingen kopen. Ze mocht hem zelf uitzoeken en koos een prinsessenbed met mooie krulletjes. Daarna mocht ze ook nog een dekbed uitkiezen en bij een prinsessenbed hoort natuurlijk een roze dekbed met wel duizend hartjes in allerlei kleuren. Als ze thuis zijn kan ze niet wachten tot ze kan gaan slapen. Ze trekt er speciaal haar mooie bloempyjama voor aan. Eindelijk is het zover, samen met al haar knuffels ligt Marretje prinsesheerlijk in haar mooie nieuwe bed. Weltrusten zegt mama en mama krijgt nog gauw een dikke kus, zo blij is Marretje.

En zo staat er op elke twee pagina's een verhaal over Marretje en haar vriendjes. Zelf moest ik erg lachen om de eigenwijze Ties. Tijdens het indiaantje spelen weigert hij om oewoewoew te roepen. Marretje vraagt of hij dan geen indiaan is. Maar ja hoor dat is Ties wel, alleen hij zegt geen oewoewoew. Het leuke is dat de rest dat eigenlijk ook prima vindt, ze spelen rustig verder. Daarna stappen alle indianen in de trein en gaan dengedengdenddeng naar Frankrijk om te winkelen, want indianen eten brood en chocoladepasta en komkommers. En zo is dat!

Ook erg leuk is het verhaal over het dagje naar Amsterdam. Marretje en haar vriendje Jasper mogen met hun mama's en papa's mee. Het begint al leuk want ze gaan met de trein. Eenmaal in Amsterdam zagen ze heel veel mensen; grote mensen, kleine mensen, dikke mensen, dunne mensen, bruine mensen, witte mensen. Gelukkig hadden de papa's en mama's de buggy's meegenomen anders waren ze elkaar vast kwijtgeraakt tussen zoveel mensen. Maar toen begon het te regenen en kregen ze een zeiltje over hun buggy. Marretje wist niet wat ze zag. Iedereen in Amsterdam had een paraplu! Die paraplu's hadden ook nog eens allemaal kleuren. Nadat ze heel veel winkels in waren geweest en lekker pannenkoeken hadden gegeten gingen ze weer naar huis. Het was een heel leuke dag vond Marretje maar het allerleukste waren al die paraplu's!

In de vijftig verhaaltjes volgen we Marretje het hele jaar door. Het zijn verhalen over alledaagse dingetjes zoals je lekker verkleden met de oude kleren die op zolder liggen, oma die komt oppassen, naar de tandarts of de dokter, een dagje naar de dierentuin, kijken naar de mieren die alles meenemen naar hun 'mierenhol', of gezellig met mama je nagels met glitternagellak lakken, samen met papa boodschappen doen, kijken naar de koolmeesjes, sinterklaas en kerst. Ook krijgt Marretje een heel lief jong poesje én leert mama haar een lesje omdat ze de waterbak van de hond niet wil vullen én gaat Marretje voor het eerst logeren bij oma.

Bij elk verhaaltje staan humoristische afbeeldingen in kleur die erg plezierig zijn om naar te kijken. Het hele boekje geeft weer wat jonge kinderen allemaal voor indrukken opdoen. Voor die kinderen is alles nog nieuw en de verbazing, indrukken en het enthousiasme zijn heel leuk om te zien en lezen.
De tekst is lekker duidelijk gedrukt, de verhalen hebben een goede lengte en de afbeeldingen zorgen voor extra vertier.
Het boek is geschikt voor kinderen van twee tot ca. zes jaar.

Prima en mooi verzorgd voorleesboek waar kinderen veel plezier aan zullen beleven.