Sherri Duskey Rinker

Toon alleen recensies op Leestafel van Sherri Duskey Rinker in de categorie:
  Categorie: Recensies 0-3jr

Slaap maar fijn, bouwterrein Slaap maar fijn, bouwterrein

De eerste indruk is er een van bevreemding: een bouwterrein dat gaat slapen? Maar omdat zo’n reactie meteen ook nieuwsgierigheid oproept sla je het boek open en meteen is duidelijk wat voor een bijzonder boek er voor je ligt!

Natuurlijk zijn er vast ook meisjes die dit boek prachtig vinden, maar over het algemeen komen die wel aan hun trekken met al die welterustenboeken die er al zijn. Deze is echt voor stoere binken. Voor al die kleine jongens die zich de hele dag het liefst brommend en snorrend door het huis voortbewegen, en die zo gauw het droog is buiten de zandbak in willen om met al die stoere werktuigauto’s te spelen! Zand schuiven, vrachtauto’s vol scheppen, en weer leeg laten kiepen. Wat is er heerlijker! Maar dan is de dag om en moeten ook deze harde werkers gaan slapen. Hoe fijn is het dan als je een boek als dit hebt!

Het boek begint te vertellen over de dagelijkse werkzaamheden op een bouwterrein. Over wat de cementmolens, hijskranen, graafmachines en bulldozers de hele dag doen. De machines zijn ‘vermenselijkt’, hun vormen lijken op ogen, mond en soms ook handen. Ze hebben vrolijke kleuren, en zijn basaal getekend.  Je kunt zien wat iedere auto kan, en hoe hard ze werken. Ze verdienen hun rust als de zon langzaam onder gaat en de lucht rood kleurt. De een na de andere auto moet zijn werk staken en in ruststand gaan. Dat doen ze niet allemaal even graag. Net als die kleine stoere jochies gaan ze graag nog langer door! Maar tenslotte zijn ze allemaal in diepe rust...

De begeleidende tekstjes zijn in rijmvorm en lezen dus lekker voor.
De achtergrondkleuren zijn als de avond en de nacht, en natuurlijk komt het maantje, en zijn er sterren. Zo lief maar net zo goed stoer als de graafmachine er op de omslag uitziet, zo zijn ook binnen in het boek de wagens prachtig vormgegeven. Echt en toch ook heel kindvriendelijk.

ISBN 9789048831036 | Hardcover | 40 pagina's | Uitgeverij Moon | mei 2016
Afmeting 26,3 x 25,1 cm | Vertaald uit het Engels door Edward van den Vendel | Leeftijd: 2+

© Marjo, 19 mei 2016