Categorie: Recensies 0-3jr

Kijk! Er zit een meesje bij.
Er volgt nog een hele rij.

Trappend komt de jongen aan.
Hij vraagt wat sterren aan de maan.
In de doos twinkelen ze zacht.
Zo reizen ze mee, door de nacht

Zo begint dit boek over de  jongen die 's nachts met een fiets vol tassen, bakjes, dozen en zakjes op weg gaat... De jongen fietst door de lucht. Een hele rij koolmeesjes vliegt met hem mee. Sterren, mooie sneeuwvlokken, prachtige ijspegels, rode besjes, je kunt het zo gek niet bedenken of de jongen verzamelt het in mooie doosjes. De meesjes helpen hem daarbij. Zelfs spinnen doen mee en weven prachtig kant voor de klei-engeltjes die de jongen gemaakt heeft...

Een jongen met dozen en een fiets,
op zoek naar iemand of naar iets,
en met meesjes, zo'n stuk of acht...
zo reisden ze naar mij toe, deze nacht.

Het is een dromerig verhaal, helemaal op rijm. Op elke bladzijde staat een achtrelig (2 x 4) gedicht dat steeds eindigt met de zin 'Zo reizen ze mee, door de nacht.' Twee of drie keer is er wel een beetje kunst- en vliegwerk toegepast bij het rijmen maar ik geef het je te doen om steeds goed uit te komen op die laatste zin. De meeste gedichten zijn echter prachtig van taal en knap gemaakt.
Ook leuk is dat 'de vriezeman' in de tekst voorkomt. Die kende ik niet maar in Vlaanderen is hij wel bekend zag ik in de Dikke van Dale en het betekent 'koning winter'. Doordat het op rijm is en vooral door die laatste zin krijgt het verhaal iets zangerigs en sprookjesachtigs en daardoor wordt het een echt kerstverhaal. Het doet qua sfeer wat denken aan een Dickensverhaal.

En dan de afbeeldingen... die zijn zo vreselijk mooi. De jongen is met zijn witte jas, das en broek en rode muts en laarzen heel eenvoudig afgebeeld maar dat maakt het juist zo mooi tegen die prachtige blauwe nachtlucht. De koolmeesjes, toch al van die leuke vogeltjes, verzamelen sterren en sneeuwvlokjes en als de jongen eenmaal weer op de grond is beland pikken ze ijspegels af, verzamelen mooie rode besjes, maken zwierige strikken etc. Echt zo mooi om te zien. Alle verzamelde spullen worden netjes in verschillende doosjes gestopt. Dan een kartonnen, dan een blikken doosje, dan een hoog dan een laag doosje, dan een breed of smal doosje. Het geheel ziet er erg feestelijk uit. Alle doosjes worden in de tassen op de fiets gestopt en meegenomen.
Op het eind hangt de jongen samen met de meesjes alles wat ze verzameld hebben in de kerstboom die daardoor helemaal schitterend wordt. Daarna versieren de meesjes versieren zichzelf en gaan ze ook in de boom zitten.

Ik heb erg genoten van dit boek, alles is heel fantasievol én sfeervol afgebeeld en verteld. Prachtig gedaan!

ISBN 9789058387189 | Hardcover | 32 pagina's | Uitgeverij De Eenhoorn | oktober 2011
Afmeting 30,4 x 21,5 cm | Leeftijd: 3+