Richard Scarry

Toon alleen recensies op Leestafel van Richard Scarry in de categorie:

Mijn schooltas Mijn schooltas

Hoe leuk kunnen kinderboekjes gepresenteerd worden? Héél leuk, zoals blijkt bij Mijn schooltas van Richard Scarry.

De vier prentenboekjes voor peuters zitten in een hardkartonnen schooltasje met een klep die je echt kunt sluiten dankzij klittenband. Maak je de tas open dan tref je vier mooi verzorgde boekjes aan met ronde hoeken en hardkartonnen pagina's. De boekjes zijn getiteld: Ik leer de vormen, Ik leer het tegenovergestelde, Ik leer de kleuren en Ik leer de cijfers.

Ik leer de vormen
In dit boekje leren kinderen wat een vierkant, cirkel, driehoek, rechthoek, ovaal en ruit is.
Elke vorm heeft een eigen pagina waarop in het kort wordt verteld waaraan je de vorm kunt herkennen en hoe ze wordt toegepast.
Zoals het vierkant dat gebruikt wordt voor een dambord of de ruit voor een vlieger.
Elke vorm wordt op de linkerpagina gepresenteerd door een grappig figuurtje zoals Wimpie Worm of Betje Big of Sally Kat.
Naast deze figuurtjes staat een afbeelding, die overgaat op de rechterpagina, waarop de genoemde vorm heel veel voorkomt.  Bij de driehoek zie je bijvoorbeeld op de afbeelding een heleboel zeilboten met vlaggetjes erop varen en de zeilen hebben allemaal een driehoeksvorm net als de vlaggetjes. Kinderen kunnen al die driehoeken gaan zoeken.

Ik leer het tegenovergestelde
De titel zegt het natuurlijk al. In dit boekje leren kinderen wat 'het tegenovergestelde' inhoudt. Dankzij al de leuke voorbeelden zullen ze al snel doorhebben wat het begrip inhoudt. Boven en onder, omhoog en omlaag, binnen en buiten, stout en braaf, rommelig en netjes, wakker en slapen, koud en warm enz. Alles wordt getoond op grappige gekleurde tekeningetjes waarop je de genoemde figuurtjes ziet spelen. Bij de begrippen snel en langzaam plaats ik mijn vraagtekens. Weet een peuter hoe hard een straatveger rijdt? Of hoe hard een scooter of tractor gaat? Maar voor de rest is het allemaal goed duidelijk gemaakt. Achterin het boekje kunnen kinderen de dingen die het tegenovergestelde zijn zelf bij elkaar zoeken.

Ik leer de kleuren
In Druktestad rijden allemaal auto's en die hebben allemaal verschillende kleuren, die kleuren staan erbij vermeld. De oranje taxi, de rode brandweerwagen, de gele bananenauto, de groene augurkenwagen... Op de volgende bladzijden mogen kinderen zoeken naar bijvoorbeeld de blauwe politieauto of de gele vuilniswagen en de paarse sportwagen. De auto's hebben allemaal grappige vormen, zoals de hamerauto met een voorkant in de vorm van een hamer en de kaasauto in de vorm van een punt kaas. Achterin het boekje staan allerlei mengkleuren.  Je ziet twee of drie vrolijke varkentjes wit en rood bij elkaar gooien en dat wordt dan roze, Geel, rood en blauw wordt bruin enz. Alle afbeeldingen in het boekje zijn heel kleurrijk dus naast de genoemde opdrachten kunnen kinderen zelf ook naar bepaalde kleuren gaan zoeken.

Ik leer de cijfers
Met dit boekje kunnen kinderen van één tot tien leren tellen. Bij elk plaatje staat een opdracht, zoals hoeveel gele regenjassen zie je of hoeveel vliegtuigen vliegen er door de lucht? Wel slordig dat bij het cijfer negen gevraagd wordt hoeveel gasten er aan tafel zitten, dat zijn er zes in plaats van negen. Je kunt er iets op verzinnen en kinderen er op wijzen dat de negen op een omgekeerde zes lijkt maar dat is denkelijk niet de bedoeling. Je kunt de gasten die op de naastliggende pagina onder het cijfer tien staan eventueel meetellen maar daarvan zit er één niet aan een tafel, zoals wel gevraagd wordt. Nogal verwarrend dus.
Het telboekje is eveneens leuk om in te zien maar niet zo verrassend als de andere boekjes. Waarschijnlijk omdat telboekjes al in vele vormen en variëteiten zijn uitgegeven.

Alles bij elkaar is de schooltas met boekjes wel een aanrader. Een compliment voor de aparte presentatie.
Zie ook het inkijkexemplaar