Peter Bently

Toon alleen recensies op Leestafel van Peter Bently in de categorie:

Koning Koen en de Draak Koning Koen en de Draak

In dit mooie prentenboek wordt op rijm verteld over de dappere Koning Koen die gaat drakenvechten, zijn vriendjes Joris en kleine Casper doen natuurlijk mee. Maar eerst moet er een fort gebouwd worden. Ze sjouwen met dozen en stenen en stukken hout en maken zo samen een prachtig fort mét ophaalbrug en zwarte vlag. Het vechten kan beginnen. Natuurlijk zijn de kleine ridders onverschrokken en ze vechten door tot bijna alle draken en monsters verslagen zijn. Koning Koen roept nog één keer heel hard waaaah en weg zijn ze. Alle reuzen, slangen, draken en andere enge figuren vluchten het bos in! De vrienden keren tevreden terug naar hun fort want van al dat vechten krijg je wel heel erge honger en dorst. In hun fort eten ze lekker hun broodjes, taart en appels op en drinken gulzig hun beker melk leeg.
Maar dan... komt er een grote reus, die neem Joris mee, en even later komt de volgende reus die neemt Casper mee, hij moet naar bed. Daar zit dappere koning Koen in zijn eentje, in het donker, in het fort. Hij hoort allemaal rare geluiden, en wat komt daar nou aan? Dat is toch geen monster? Of wel? Koning Koen pakt zijn zwaard en wacht (een beetje bibberend) af...

Heerlijk verhaal waarin de fantasie van de drie kinderen prachtig uitgebeeld wordt middels de erg mooie illustraties van Helen Oxenbury. Deze afbeeldingen doen een beetje 'ouderwets' aan, evenals de tekst op rijm. Je hebt het gevoel, qua knusse sfeer, een Rie Cramer boekje te lezen. Alleen is dit boekje niet zo braaf en zijn de kinderen veel moderner gekleed, ze hebben spijkerbroeken aan en gympen en een lekker wijd shirt. Bovendien tref je in de boekjes van Rie Cramer zelden draken en reuzen aan en zal er zelden tegen gevochten worden, in dit boekje wel. Maar alles is wel net zo lekker gezellig weergegeven.
De tekst heeft een prachtig ritme, heel knap zoals de vertaalster Maria van Donkelaar dit gedaan heeft.
Een erg leuk boek, ook geweldig om uit voor te lezen.

Zie ook het inkijkexemplaar