Petr Horáček

Toon alleen recensies op Leestafel van Petr Horáček in de categorie:
Petr Horáček op internet:

Vlinder, vlinder Vlinder, vlinder

Na zijn boeken Pieter de papegaaiduiker en Telboek, Dieren tellen is er nu dit fraaie boek Vlinder, vlinder.

De cover trekt onmiddelljk de aandacht, die heeft namelijk een zilverkleurige, bijna hologramachtige achtergrond met daarop een mooie felgekleurde vlinder.
Het verhaal zelf gaat natuurlijk ook over een vlinder. Lisa is hem namelijk kwijt. Op een dag had ze in de tuin een tijdje met de vlinder gespeeld maar de volgende dag was de vlinder weg. Ze kan hem nergens vinden, ze kijkt onder bloempotten maar daar ziet ze alleen een roze regenworm en in het spinnenweb zit een mooie bruine spin, in het groen zitten mooie rode lieveheersbeestjes. Overal ziet ze prachtig gekleurde kleine dieren zoals slakken met een mooi oranje huisje en een prachtige blauwe libel maar de vlinder is echt nergens te vinden. Lisa geeft het op, ze gaat in het gras liggen en kijkt naar de lucht en... daar is hij! Haar prachtige vlinder!

Het is een lief, beetje dun verhaaltje waarin allerlei kleine dieren en verschillende kleuren aan bod komen. Maar het gaat eigenlijk om de afbeeldingen in dit boek. Tijdens Lisa's zoektocht naar de vlinder zie je alle dieren uitvergroot en op de pagina dat Lisa in het gras gaat liggen zie je deze terug in de tuin in hun natuurlijke omgeving en op 'ware grootte'.

De fraaie afbeeldingen zijn in heel heldere maar warme kleuren gemaakt en heel eigen aan de stijl van Petr Horáček. Hij maakt in zijn illustraties veel gebruik van waskrijt, inkt en verf, gecombineerd met zijn zeer specifieke collagetechniek. Bijv: de ene keer is Lisa een uitgeknipt figuurtje, de andere keer lijkt zij rechtstreeks op papier geschilderd. Ook de bloemen zijn eerst geschilderd, dan uitgeknipt en weer op geschilderde en uitgeknipte bladeren aangebracht. Het geeft een heel bijzonder effect.
Erg leuk is ook, dat er doorheen het boek doorkijkjes zijn naar de volgende pagina's en helemaal geweldig is de schitterend gekleurde pop-up vlinder aan het eind van het boek. Kinderen zullen dat fantastisch vinden.

Zie ook het inkijkexemplaar (naar beneden scrollen voor de volgende afbeelding)

ISBN 9789055798643 | Hardcover | 32 pagina's | De Vier Windstreken | augustus 2011
Afmeting 25,9 x 23,8 cm | Vertaald door M.E. Ander | Leeftijd: 2+