Marion Billet

Toon alleen recensies op Leestafel van Marion Billet in de categorie:
Marion Billet op internet:
  Categorie: Recensies 0-3jr

Waar is mijn knuffel? Waar is mijn knuffel?

Baby Wolf is zijn knuffel kwijt en zonder knuffel kan hij niet slapen. Hij zoekt en zoekt en zoekt...  gelukkig kunnen wij hem meehelpen met zoeken. Op elke twee hardkartonnen pagina's zien we namelijk een afbeelding met een flapje. We kunnen kijken of achter dat flapje de knuffel van Baby Wolf ligt.

Zo kunnen we zien dat achter het deurtje van het kippenhok geen kip zit maar een hondje die - als je op een knopje drukt - vrolijk naar ons blaft. Ook in het hoge gras zit iets heel anders dan je verwacht, daar zit een dier dat flink kan brullen. En achter de baal hooi? Ligt daar de knuffel misschien? Nee ook niet, maar we vinden wel een gezellig kakelende kalkoen!
En zo kunnen we achter allerlei flapjes zoeken en dan kijken en luisteren naar de dieren die achter de flapjes verstopt zitten.

Persoonlijk vind ik het wel verrassend dat achter de zes flapjes geen dieren verschijnen die je verwacht. Maar misschien is dat voor kleine kinderen wel een beetje verwarrend. De geluidjes die bij de dieren te horen zijn, doen het natuurlijk altijd goed bij kinderen. Maar misschien vinden volwassenen het wel prettig om te weten dat achterop het boekje een aan- en uitknop zit. Het boekje kan dus ook zonder geluid voorgelezen worden.

De afbeeldingen zijn eenvoudig en in vrolijke kleuren weergegeven. De flapjes zijn van redelijk stevig geplastificeerd karton zodat er naar hartelust gebruik van gemaakt kan worden.
Lief boekje voor de allerkleinsten.

ISBN 9789044826548 | Hardcover | 16 pagina's | Clavis Uitgeverij | oktober 2015
Où est mon doudou vertaald door Clavis | Afmeting 21,5 x 21,5 cm | Leeftijd: 1+

© Dettie, 15 november 2015

Muziek Muziek

Na Goedemorgen van Lucie Durbiano opnieuw een geluidenboekje, dit keer met afbeeldingen van Marion Billet. Zij blijkt al meerdere geluidenboekjes verzorgd te hebben.

Het hardkartonnen boekje heeft zes afbeeldingen en op elke afbeelding staat een dier dat een muziekinstrument bespeelt.
Op de eerste twee pagina's zie je een varkentje op een rond podiumpje bij een circustent staan. Hij maakt muziek op de blokfluit. Op die fluit zit een rondje die je in kunt drukken en dan hoor je een kort vrolijk wijsje uit de blokfluit komen. Als je de pagina omslaat zie je een olifant piano spelen. Ook hier weer een drukknop waardoor je een kort stukje klassieke pianomuziek hoort.  En zo zijn er nog de viool, de gitaar, de trommel en de xylofoon te beluisteren. Op de laatste pagina staan alle instrumenten nog een keer afgebeeld met daarbij de tekst:

En nu is het jouw beurt!
Welke instrumenten zie je hier?
En welk geluid maken ze?
Probeer het zelf maar na te doen!

(Onder elk plaatje staat overigens welk instrument het is!)
Deze bovenstaande tekst is in wit afgedrukt op een gele pagina en daardoor erg moeilijk te lezen.

Het boekje is voor kinderen vanaf 12 maanden. Lezen en praten kunnen ze nog niet, alleen kunnen ze wel alles horen.  Mijn neefje van 1 1//2 jaar vond aanvankelijk de geluiden van het boekje Goedemorgen een beetje eng. Hij is wel bekend met boekjes maar dat er geluid uit komt was weer iets heel nieuws. Naderhand, toen hij er aan gewend was, vond hij het prachtig en wilde steeds opnieuw de geluidjes horen. Hopelijk is dat nu weer zo.

De plaatjes zijn eenvoudig en vrolijk van kleur. De dieren maken allemaal hun muziek in of bij een circustent. Vooral de beer staat te swingen in de piste en naast de muis die xylofoon speelt zijn nog twee muizen aan het optreden, de een jongleert en de ander staat stil met een appel waar een pijl doorheen geschoten is op zijn kop. Ik vraag me wel af waarom voor het moeilijke woord xylofoon gekozen is. Er zijn zoveel instrumenten die makkelijker te uit te spreken zijn voor een kind. Het klinkt wel vrolijk en ziet er ook leuk uit met al die gekleurde 'plankjes' maar toch...

De pagina's zijn van geplastificeerd karton, dus er kan eventueel met kleddervingertjes op de knoppen gedrukt worden. Een leuk boekje, vooral dankzij de geluidjes die erbij zitten.

ISBN 9789044816684 | Hardcover | 14 pagina's | Clavis Uitgeverij | mei 2012
Afmeting 15 x 15 cm | vertaald door Clavis | Leeftijd: 1+