Toon alleen recensies op Leestafel van Kathleen Amant in de categorie:
Kathleen Amant op internet:

Ik, jij. wij, samen Ik, jij. wij, samen

Ben je dun of ben je dik?
Heet je Mohammed of Rik?
Ben je groot of ben je klein?
Ik wil graag je vriendje zijn!

In dit grote boek met hardkartonnen pagina's hebben laat Wannes op elke twee pagina's iets zien hoe je met elkaar kunt omgaan. De eerste twee pagina's, waar ook het bovenstaande versje op staat, laten zien dat iedereen anders is. Dik - dun, groot - klein, jongen - meisje, het maakt niet uit. Iedereen is anders maar je kunt altijd vriendjes van elkaar worden.
Op de volgende pagina's wordt telkens links in vier keer korte zinnetjes verteld wat vriendjes samen voor leuke dingen doen. Bij die zinnetjes zien we in aparte afbeeldingen hoe kinderen met elkaar omgaan. Op de rechterpagina zien we Wannes afgebeeld al dan niet met vriendjes en kunnen we het samenvattende versje lezen. En zo worden de onderwerpen samen spelen, vrienden maken en nee zeggen besproken en uitgebeeld.

Daarna verandert de indeling, we zien op grote afbeeldingen, verspreid over twee pagina's, hoe verschillende kinderen samen dingen doen zoals een ijsje kopen. Er staat een versje bij wat ons vertelt dat iedereen anders is en onderaan de pagina wordt gevraagd wat er allemaal te zien is op de afbeelding.
En zo gaat het boek verder. We zien kinderen die samen opruimen, samen spelen op het speelplein, samen kamperen en samen ruziemaken en.. stoppen met ruziemaken. Bij elk onderwerp staat een zesregelig versje en een vraag over dat onderwerp.

Zoals altijd heeft Kathleen Amant duidelijke, herkenbare afbeeldingen gemaakt. Dit keer met kinderen van allerlei pluimage, blond, donker, met bril, met bloem in het haar, in een rolstoel, een baby en een grote jongen. Kortom, zoals de boodschap ook luidt, elk kind is anders. Het gaat er vooral om dat alle kinderen leren met elkaar om te gaan of, mooier gezegd, sociale vaardigheden leren en dat heeft Kathleen Amant op een goede manier aangegeven. De afbeeldingen mogen van mij persoonlijk wel iets speelser, er mag iets meer vaart in zitten, maar voor jonge kinderen zijn ze uitstekend. Er is veel te zien op de afbeeldingen en de vragen zijn doelgericht. Het boek is ook goed bruikbaar in een groep om zo kinderen te leren hoe ze bijvoorbeeld samen kunnen spelen of op een vriendelijke manier aan kunnen geven dat ze iets niet willen.
Prima boek.

ISBN 9789462343542 | Hardcover | 20 pagina's | Uitgeverij Abimo | maart 2015
Formaat 23,5 x 31,5 cm | Leeftijd: 2+