Judith Koppens

Een bril voor Poes Een bril voor Poes
Het dierenplein: Deel 8

Op het dierenplein woont Poes en die dag zegt mama dat ze naar de ogen van Poes gaan laten kijken. Poes vindt dat maar raar, waarom moet dat? Maar mama legt uit dat ze naar de brillenwinkel gaan. De opticien gaat kijken of Poes alles wel goed kan zien.
In de brillenwinkel moet Poes door een gek apparaat kijken. De opticien schuift steeds een ander brillenglas in dat apparaat en Poes moet dan vertellen of hij de lettertjes op het bord goed kan zien.
Je moet een bril, zegt de opticien en samen met mama zoekt Poes een mooie bril uit. Als de bril klaar is is Poes blij, hij kan nu alles heel goed zien!

Maar de volgende dag vindt Poes zijn nieuwe bril helemaal niet leuk meer. Poes schaamt zich een beetje, niemand heeft een bril, alleen zij! Maar van mama moet ze haar bril opzetten en lekker gaan buitenspelen. Haar vriendjes, Giraf, Aap, Hond, Konijn en Muis vinden de bril heel mooi maar Poes vindt het nog steeds vreselijk. 'Niemand heeft een bril, alleen ik. Een bril is stom!' roept ze.
Gelukkig krijgt de lieve Giraf een heel leuk idee...

Een herkenbaar verhaaltje. Het is altijd wel wat lastig voor een kind om een beetje anders dan de rest te zijn. Ook al hebben heel veel kinderen een bril als je er zelf een moet is het toch een beetje eng om voor het eerst met die bril naar buiten te gaan. Zullen je vriendjes niet gaan lachen? Vinden ze die bril niet stom? In dit boekje wordt daar op een leuke manier mee omgegaan en dan vindt Poes de bril zelfs leuk, en moet zij samen met haar vriendjes lachen om het leuke idee van Giraf.

Opnieuw een prima boekje uit de dierenpleinserie. Voorin elk boekje uit deze serie worden altijd alle dieren die aan het plein wonen voorgesteld. Je ziet een tekeningetje van het dier en zijn huis en leest een paar eigenschappen. Aap is bijvoorbeeld ondeugend en nieuwsgierig. Hij heeft altijd goede ideeën. Giraf is rustig en denkt na voordat hij iets zegt. Poes is een beetje verlegen en voorzichtig, enz.
In elk boekje komen de eigenschappen van één of meer van deze dieren goed naar voren zoals nu bij de verlegen Poes die liever niet wil opvallen.
Alles wordt op een prettige, rustige manier gebracht en de tekeningen van Eline van Lindenhuizen vullen de tekst mooi aan.
Leuke serie die nog maar lang door moet gaan.