Birdie Black

Categorie: Recensies 0-3jr

Zwijntje Zwijntje

In dit boekje maken we kennis met het avontuurlijke Zwijntje. Hij woont in een mooie Afrikaanse hut, met mevrouw Zwijntje en zijn zwijnendochtertje. Rondom de hut groeien cactussen en bijzondere bomen. Ver weg zien we een nieuwsgierige leeuwensnoet om het hoekje van een boom gluren. Kan Zwijntje wel weg?

Maar Zwijntje houdt van avontuur en elke dag maakt hij wel een wandeling. De ene dag ontsnapt hij net aan twee boze bijen. De volgende dag ziet hij vier kikkers op vliegenjacht. En andere keren ziet hij vijf prachtige bloemen waar wel zes vlinders op af zijn gekomen of ontmoet hij acht vogels die een prachtig lied voor hem zingen en negen apen die tien voetsporen volgen...

Wat Zwijntje niet ziet, maar wij wel, is dat de nieuwsgierige leeuw aldoor bij Zwijntje in de buurt is. Soms zie je alleen zijn staart maar meestal staat hij verstopt achter een boom te gluren naar Zwijntje. - De leeuw kijkt niet eens om naar de giraffen en zebra's. -  Het bijzonder is, dat op de dag dat Zwijntje de tien voetsporen volgt we de grappige leeuw niet zien, zelfs het puntje van zijn snorharen niet, waar zal hij zijn...?

Maar... niet alleen de leeuw verstopt zich steeds, ook de bijen, de kikkers, de vlinders en de vogels zitten verstopt, niet achter een boom of in het hoge gras zoals leeuwtje, maar wel achter een opengewerkt flapje...  dat is erg bijzonder want je denkt dat Zwijntje op groene bladeren afstapt, maar als het flapje opendoet zijn het kikkers! Je ziet hele mooie bloemen maar als je het flapje opendoet veranderen ze in vlinders! En zo levert welke wandeling een echt (speur)avontuur op.

Het is jammer dat er geen inkijkexemplaar te vinden is want de afbeeldingen zijn de moeite van het bekijken waard. Zwijntje is een heel parmantig, vrolijk heertje met een mooi gekleurd shirtje aan. Hij loopt fier rechtop, op zijn achterpoten, soms lijkt het wel of hij danst van plezier. De aapjes, de planten, de vogels, ze zijn allemaal even aantrekkelijk weergegeven.

De tekst heeft korte zinnen en is op rijm dat niet altijd even logisch is. Maar ach, het zal een kind niet storen. De zinnetjes lopen lekker, het verhaaltje is leuk, de afbeeldingen zijn gezellig en vlot en... prettige bijkomstigheid... de kinderen aan wie het verhaaltje voorgelezen wordt, leren gelijk van een tot tien leren tellen.  Achterin het boek zien we alle dieren uit het boek nog een keertje met het cijfer erbij.

Ook al zijn er al heel veel boeken over tellen van een tot tien verschenen, toch heeft dit boekje het wel. Het is verfrissend en vlot. Aanrader.

ISBN 9789044826814 | Hardcover | 20 pagina's | Clavis Uitgeverij | januari 2016
Afmeting 26,1 x 25,8 cm | Vertaler onbekend | Leeftijd: 3+