Philip Reeve

Toon alleen recensies op Leestafel van Philip Reeve in de categorie:
Philip Reeve op internet:

Arthur ontmaskerd Arthur ontmaskerd

De ondertitel van dit boek zou heel goed kunnen zijn: en hoe verhalen ontstaan. Want dat is toch wel een belangrijk thema, het verhalen vertellen, en vooral ook het verhalen verzinnen en verfraaien, er een interessantere of spannender draai aan geven. Zo zijn de Arthurlegendes waarschijnlijk ook ontstaan. Verhalen die verteld werden bij het haard- of kampvuur, om de tijd wat prettiger door te komen.

In dit boek is Myrddin de verhalenverteller. Hij is in dienst van Arthur, aanvoerder van een groep vechtersbazen, die heel Brittannië in zijn macht wil krijgen. Gwyn is zijn dienstknecht. Maar Gwyn heet eigenlijk Gwyna en is een meisje. Al wordt er soms ook verteld vanuit een ander gezichtspunt, zij is de belangrijkste verteller.
Het begint toen ze tien jaar oud was en Myrddin ontmoette. Zij moet hem helpen met een ´wonder´, zodat iedereen zal geloven dat koning Arthur de grootste held is aller tijden! - Ook zo'n verhaal dat opgesmukt en aangedikt zal worden in de loop van het vertellen. - Gwyn ontmoet Peredur, die opgegroeid is als een meisje, maar een jongen blijkt te zijn. Hij wil graag in het leger van Arthur, maar is er helemaal niet geschikt voor. Gelukkig is Gwyn er die makkelijk van meisje naar jongen en weer terug verandert, en die erg listig is, net als haar meester Myrddin.
In dit verhaal zitten heel veel overeenkomsten met de latere legendes over Koning Arthur, maar Philip Reeve kiest er voor om hem te ontmaskeren: Arthur is hier een onbehouwen beer van een vent, alleen maar uit op persoonlijk gewin, en zeker niet hoffelijk ten opzichte van vrouwen. Myrddin is een soort Merlijn, Peredur Parcival. Enkele wapenfeiten komen overeen met de legendes. Reeve gebruikt vooral de oorspronkelijke Welshe naamgeving, zoals bijvoorbeeld Medraut en Arthurs vrouw Gwenhwyfar.
Een fantasyverhaal dus, een legende over Arthur in een andere vorm. Spanning, humor en romantiek, goed verdeeld in een historisch verhaal. Omdat Gwynn degene is die verslag doet van de gebeurtenissen, is het geen verhaal over heldhaftig wapengekletter, maar een blik achter de schermen van een toneelstuk, waar ze zelf ook een rol mag spelen. Een dubbelrol zelfs.

ISBN 9789050165167 | Hardcover | 247 pagina's | Facet | april 2008

© Marjo, december 2008