Peter Hoefnagels

Toon alleen recensies op Leestafel van Peter Hoefnagels in de categorie:
Peter Hoefnagels op internet:

Dansen op het terras Dansen op het terras

Als je als hongerige lezer de bibliotheek bezoekt kan kan het lukraak uit het rek trekken van een boek soms tot een verrassing leiden. Dat was het geval bij deze, mij totaal onbekende, auteur.
Dansen op het terras gaat over een gepensioneerde advocaat die door zijn dochter geconfronteerd wordt met een brief uit een ver verleden. In deze persoonlijk brief geeft hij een uiteenzetting van de gebeurtenissen die hebben geleid tot de dood van een zekere meneer Donderdal. Het blijkt dat hij, de advocaat twee maal getrouwd is geweest. Zijn eerste vrouw Lottie ontmoet hij als stagaire op zijn werk. De twee worden verliefd en er is zelfs sprake van een huwelijk. Beide komen echter uit twee verschillende werelden: Lottie is streng protestants en hij van huis uit katholiek, maar allang niet meer praktizerend. Hoe gevaarlijk het kan zijn om de liefde dan te laten prevaleren boven het gezond verstand blijkt daarna op gruwelijke wijze. Lottie blijkt door haar onnatuurlijke hang naar haar vader, theoloog aan de universiteit Leiden totaal onbetrouwbaar als het op relaties aankomt. Ze ziet andere mannen en duikt er zelfs het bed mee in.
Ondertussen ontmoet Thomas, zo heet de hoofdpersoon, zijn toekomstige tweede vrouw Geke. Het duurt echter zeven jaar eer Geke zich definitief in het leven van Thomas vestigt. Het huwelijk van Lottie en Thomas moest wel noodlottig aflopen. Meneer Donkerdal, de vader van Lottie ging alleen knarsentandend akkoord met het huwelijk, en de vrouw van Donkerdal, Nora, wekt alleen maar haatgevoelens bij Lottie op. Het huwelijk is na die zeven jaar niet meer dan een verzameling drijfhout.
Geke wordt de nieuwe vrouw in het leven van Thomas. Maar Thomas heeft twee kinderen met Lottie en Klaar de oudste dochter wordt ingezet in de verbeten strijd van Lottie om het geluk van Thomas en Geke te dwarsbomen. Ze deinst er niet voor terug om dreigbrieven te sturen. Dit vind vele jaren na het uiteenspatten van het huwelijk van Thomas en Lottie plaats. Lottie wordt langzaam aan een verbitterde oude vrouw. Plotseling sterft de vader na het nuttigen van een bord soep. Na onderzoek blijkt dat het om moord gaat. Wie heeft het gedaan?

Hoefnagels heeft een complex verhaal op papier gezet, waarbij hij de juiste dosering gebruikt zodat de spanning tot het einde toe gehandhaafd blijft. De auteur schrijft in korte, bondige stijl boeiende zinnen en zijn personages zijn krachtig. De subtiele psychologische ontwikkeling is meesterlijk uitgewerkt. Het enige minpunt wat ik heb kunnen ontdekken is dat de jongste dochter van Thomas en Lottie, Marieke geheten, even wordt geintroduceerd en aan het einde van het verhaal vergeten. Dat neemt niet weg dat dit verhaal de lezer met een brok in de keel achterlaat. Hoefnagels is er ingeslaagd om een roman te schrijven die tot de absolute hoogtepunten van de laatste 10 jaar van de Nederlandse literatuur behoort.

ISBN 9789025420772 | Paperback | 191 pagina's | L.J. Veen | oktober 1997

© Roel, oktober 2008