Patricia Highsmith

Toon alleen recensies op Leestafel van Patricia Highsmith in de categorie:
Patricia Highsmith op internet:

Carol Carol

Therese Belivet is een jonge vrouw in New York. Het is 1950, en Kerstmis nadert, waardoor het druk is in het warenhuis waar ze werkt, vooral op de speelgoedafdeling. Ze woont op kamers bij een hospita. Ze heeft een vriend die er zeker van is dat ze zullen trouwen, en Therese weet dat ze niet van hem houdt, maar ze blijft met hem omgaan. In het warenhuis ziet ze hoe de verkoopsters gedoemd zijn om vroeg oud en versleten te worden.

‘Het was dat het warenhuis dingen versterkte die haar altijd hadden geïrriteerd, zo lang als ze zich kon herinneren. Het waren de verbeuzelde daden, de zinloze karweitjes die haar ervan schenen te weerhouden te doen wat ze wilde doen, zou hebben kunnen doen – en hier waren het de gecompliceerde procedures met geldzakjes, jasinspecties en tijdklokken die de mensen er zelfs van weerhielden zo efficiënt voor het warenhuis te werken als mogelijk was geweest – het gevoel dat iedereen geïsoleerd was van alle anderen en op een volkomen verkeerd niveau leefde, waardoor de zin, de boodschap, de liefde of wat ieder leven maar in zich borg nooit tot uiting kon komen.‘

Als ze op een dag een oudere vrouw op haar knieën de trap af ziet kruipen, weet ze zeker: hier zal ze niet blijven. Haar droom is  decorontwerpster worden.

Haar leven verandert als  een vrouw die er rijk uitziet in haar bontjas de speelgoedafdeling op komt. Het overvalt haar: waarom is ze zo gefascineerd door die vrouw? In een opwelling stuurt ze haar een kerstkaart (ze kent het adres omdat de vrouw een pop heeft gekocht). De vrouw belt haar en ze maken een afspraak. Carol Aird is niet alleen ouder, ze is getrouwd en heeft een dochtertje. En er is een vriendin, Abby, met wie Carol een bijzondere relatie heeft.
Therese en Carol krijgen een relatie, hetgeen in de ogen van hun omgeving niet mag. Niet kan. De man van Carol met wie ze al in scheiding lag, eist de volledige voogdij op van hun dochter. Hij dwingt haar afstand te nemen, en Carol besluit een tijdje te gaan reizen. Therese gaat mee, hetgeen de ex van Carol in de kaart speelt. Hij stuurt een detective achter hen aan. Zo komt Carol voor een vreselijk dilemma te staan: ze moet kiezen tussen de vrouw van wie ze houdt en haar dochter.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Therese. De onzekerheid van een onbemiddeld volksmeisje meisje versus de rijke vrouw die het gemaakt heeft, het klassenverschil en de achtergrond van de jaren vijftig komen goed tot uiting. Het lijkt alsof de verhouding tussen deze twee vrouwen niet de nadruk heeft, niet het belangrijkste thema in het boek is, maar het kan zijn dat dat ligt aan het feit dat de lezer het leest vanuit de veel vrijere instelling van nu.

Het boek heeft een nawoord van de auteur. In de tijd dat Patricia Highsmith (1921 – 1995, bekend door een aantal psychologische thrillers) jong was, werd homoseksualiteit, in Amerika misschien nog sterker dan elders, gezien als een afwijking, waarvoor je in therapie moest. Homo’s en lesbiennes hadden het slecht, zij konden niet in het openbaar zijn wie ze waren.
In 1948 is Patricia verloofd, maar ze ziet een huwelijk helemaal niet zitten.  Ze wil schrijven en heeft haar eerste boek af, maar dat brengt niet genoeg op om van te leven. Dus werkt ze in een warenhuis, op de speelgoedafdeling, om het geld dat nodig is voor de therapie bij elkaar te krijgen. Op een dag ziet ze een blonde vrouw in een bontjas de afdeling opkomen, in haar eentje. Struinend over de afdeling, slaat ze herhaaldelijk met haar handschoenen in haar handen. Ze heeft een verpletterend effect op de jonge verkoopster. Die avond schreef ze de aanzet tot wat dit boek zou worden.
‘Price of Salt’ werd in 1991 in Nederland uitgegeven onder de titel ‘Carol’. In 2007 was er een heruitgave. Deze derde editie heeft op de omslag een foto van de film die eind 2015 uitkwam. Patricia Highsmith is overigens nooit getrouwd.

ISBN 9789048827671 | Paperback | 288 pagina's | Lebowski Publishers | december 2015
Vertaald uit het Engels door Inge Kok

© Marjo, 26 januari 2016