The Oprah Magazine

Toon alleen recensies op Leestafel van The Oprah Magazine in de categorie:
The Oprah Magazine op internet:

Categorie: Non-Fictie Algemeen

Het kleine boekje van geluk Het kleine boekje van geluk

“Sinds mijn jeugd ben ik al dol op lezen. Ik hou van letters. Mijn blik wordt automatisch getrokken naar elke tekst die me onder ogen komt, of het nu een bord is met GEVAAR HOOGSPANNING of de zijkant van een doos Cheerios.”

Het bovenstaande citaat zou op mij kunnen slaan en misschien ook wel op jou. Het is geschreven door Pamela Erens die in het korte verhaal Leeslust vol vuur over haar liefde voor lezen schrijft. Ook heel herkenbaar is het fragment over lezen in bed. Wat is het immers fijn om, na een lange vermoeiende dag, met een boek in bed te kruipen. Even heerlijk onbekommerd lezen. Een waar geluksmoment. En dat is precies waar deze bundel over gaat: de kleine dingen die het leven mooi maken en hoe je zelf een geluksgevoel kunt creëren.

Wat maakt een mens gelukkig? Op die vraag kan geen eenduidig antwoord gegeven worden. De een wordt gelukkig van een goed boek, de ander van bijvoorbeeld het gezinsleven of een verre reis. Geluk is niet in één woord of in een simpele omschrijving te vangen. De definitie van geluk is voor iedereen verschillend. In dit boek komen tal van bekendheden, voornamelijk auteurs, aan het woord die hun eigen visie op geluk met de lezer delen. Zo hebben Elizabeth Gilbert en Brené Brown hun medewerking aan dit boekje verleend. De verhalen zijn eerder in O, The Oprah Magazine verschenen.

Het kleine boekje van geluk is voorzien van een kleurrijke, harde kaft en opgedeeld in de volgende acht delen: Simpele geneugten, Gelukzaligheid in actie, De vreugde van het ontdekken, Ontzag en verwondering, Wat een sensatie!, Vreugde delen, Vooruit, word gelukkig en tot slot Met bijdragen van, waarin een korte omschrijving van alle auteurs is opgenomen. Het eerste onderdeel – Simpele geneugten – sprak me het meeste aan. Denk aan het genieten van een dagelijkse wandeling, lekker eten, lezen in bed en dierbare jeugdherinneringen.

In de rubriek Wat een sensatie! staat een verhaal dat ik tot favoriet heb gebombardeerd. Het is geschreven door Catherine Price, een control freak. Ze beschrijft hoe ze vakanties altijd tot in de puntjes uitstippelde tot ze besefte hoe vermoeid al het regelwerk haar maakte. Ze besluit op de bonnefooi ergens heen te gaan en op het advies van anderen te vertrouwen. In een boekhandel vraagt ze een wildvreemde vrouw naar haar favoriete vakantiebestemming. Het is Tokio. De reis gaat dus naar Tokio. Er wordt geen hotel geboekt en niet in reisgidsen gebladerd. Catherine gaat puur op het advies van wildvreemden af en beleeft haar wonderlijkste vakantie ooit. Een heerlijk voorbeeld van loslaten en het onverwachte omarmen.

Zelfs de grootste pessimist zal er na het lezen van al deze uiteenlopende verhalen over geluk niet in slagen een brede glimlach te onderdrukken. Er zit voor iedereen wat herkenbaars bij. Dit boekje staat boordevol inspiratie om meer geluksmomenten voor jezelf te creëren. Geluk heb je niet altijd in de hand maar je kunt wel optimaal van de mooie dingen in het leven genieten. Wat maakt jou blij?

Misschien komt het bovenstaande een beetje zweverig op je over. Toch zijn de verhalen in het boekje vooral nuchter van toon. Niemand probeert je te dwingen gelukkig te zijn. De schrijvers delen vrijblijvend hun eigen bevindingen en tips met de lezer. Je mag zelf weten wat je ermee doet. Geluk kan niet opgedrongen worden maar soms kan iemand je wel op het geluk dat zich binnen handbereik bevindt wijzen.

Naast verhalen staan er ook prachtige citaten in dit boekje. Ik sluit af met mijn persoonlijke favoriet:

“Het is niet gemakkelijk om het geluk in onszelf te vinden,
en het is niet mogelijk om het ergens anders te vinden.”