Lou Niestadt

Toon alleen recensies op Leestafel van Lou Niestadt in de categorie:
Lou Niestadt op internet:

Categorie: Non-Fictie Algemeen

Groots & Meeslepend leven Groots & Meeslepend leven
Een ode aan dagelijkse sleur

Dit boek is handgeschreven en geïllustreerd door Lou Niestadt staat op de binnenflap te lezen. Dat maakt nieuwsgierig en bij het openslaan van het boek zie je gelijk dat het tot in de kleinste details handgeschreven is. Zelfs de pagina waar de uitgever en ISBNnr en de tekst 'alle rechten voorbehouden etc'. is door Lou Niestadt verzorgd evenals de inhoudspagina.

"Eigenlijk is dit boek een kattebelletje aan mezelf. Dit is hoe ik wil leven en wat me het allergelukkigst maakt wanneer het ook lukt. Het is een REMINDER, een WEGWIJZER een ZIELENLIED. Zo wil ik leven GROOTS & MEESLEPEND in mijn SIMPELE SORES op elk moment van de dag, onaangekondigd, vol passie en G U L Z I G."

schrijft Lou Niestadt. Op elke pagina in dit boek schrijft ze wat haar bezighoudt en hoe ze over dingen denkt en vooral hoe ze met alles omgaat.

Het boek is in elf hoofdstukken naar onderwerp verdeeld, te beginnen met haar journals ofwel dagelijkse gedachten mét tekeningen. Elke ochtend staat ze om vier uur op om in alle rust de dag te beginnen en haar gedachten en beelden van dat moment op te schrijven en uit te werken. Ze moedigt je aan om ook zo'n dagelijks moment in te lassen omdat het inzicht geeft en rust om de dag die komen gaat ten volle te beleven.

Het is erg inspirerend zoals zij te werk gaat. Doordat ze tekeningetjes maakt kijkt ze veel bewuster naar alles. Het hoeven geen mooie tekeningen te zijn maar, zegt ze: 'Dingen ontstaan vanzelf door ze te doen.' Zo maakt ze af en toe van haar boodschappenlijstje een klein kunstwerkje als ze de rest van de dag geen tijd heeft om te tekenen. Op de laatste pagina van dit hoofdstuk heeft ze al de materialen die ze gebruikt voor haar dagelijkse dagboek getekend en van opmerkingen voorzien.

En dan een bijzonder hoofdstuk over Groots & Meeslepend Leven met jezelf. Heel lang probeerde Lou Niestadt krampachtig te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Altijd bang om fouten te maken om niet aardig gevonden te worden om niet goed genoeg te zijn. Ze noemt het, het Hansje Hazenhart deel van haarzelf.  Maar zichzelf, wie zij was, durfde ze niet te laten zien totdat ze inzag dat het helemaal niet goed was en bovendien ook niet werkte. Ze kon beter zichzelf zijn dan steeds maar krampachtig proberen de goede dochter, fantastische vriendin, zinvolle zus etc te zijn. Dat was voor iedereen beter maar vooral voor zichzelf.

In heel mooie tekeningetjes met korte tekstjes  laat ze daarop al de facetten van haar zelf zien. Ze is Bezige Betty, de perfectionist, Mejuffrouw Meer die bijv. nooit genoeg tekenspullen heeft, ze is Luie Lizzy die lekker op de bank wil liggen lezen. Ze is de Artistieke Avonturier die alle grote en kleine avonturen vastlegt in beeld en tekst, ze is Hansje Hazenhart die zich overal zorgen om maakt, de Zwierige Zwerver die graag zwerftochten maakt op de motor, op blote voeten, met de camper enz. Doorheen het boek verwijst ze ook steeds naar deze benamingen wat erg prettig en vrolijk aandoet. Ze geeft goede redenen om goed voor jezelf te zorgen en waarom jezelf zijn het meest wensbare is.

En zo komen in alle hoofdstukken allerlei zaken aan de orde die je dagelijks tegenkomt. Ze heeft een hoofdstuk over relaties hoe je die spannend en leuk kunt houden door bijvoorbeeld heel kleine verrassende dingetjes te doen. Het hoofdstuk over  het moederschap is een erg leuk en origineel hoofdstuk. Maar ook het hoofdstuk Groots & Meeslepend Leven met minder vond ik opzienbarend. Weg plastic kant en klaar speelgoed. Lou maakte van een oud droogrek met een doek erover en een plank erin een mooi winkeltje. Ze zette er bakjes met kastanjes, eikeltjes, stenen, noten in en zakjes en schepjes.

"Kon voorheen de plastic pizza alleen maar pizza zijn, nu kon alles van alles zijn. De ene keer waren de steentjes snoep, de andere keer waren diezelfde steentjes warme broodjes."

Ze maakte speelgoed voor haar kinderen ipv te kopen en ontdekte zo dat ze heel creatief was. Ze bedacht spannende spelletjes ipv kant en klare spellen of computerspellen te spelen. Ze nam zich voor voorlopig niets te kopen, en ontdekte daardoor ook dat je veel meer hebt dan je denkt maar vooral hoe je spullen anders kunt gebruiken of combineren.

Kortom, in elk hoofdstuk vertelt ze hoe je van alledaagse dingen en handelingen iets avontuurlijks of liefdevols of bijzonders kunt maken. Gebruik je fantasie, trek je niets aan van 'zoals het hoort', doe wat jou goed lijkt om te doen. Luister naar Bezige Betty, de Luie Lizzy, de Zwierige Zwerver in je en dan wordt je leven vanzelf groots en meeslepend.
Een heel bijzonder boek waarin je blijft lezen. Het maakt je vrolijk en inspireert je om anders naar alles te kijken waardoor zelfs de dagelijkse sleur elke dag een nieuw avontuur biedt. Mijn complimenten voor zowel de uitvoering als de inhoud.

Zie het inkijkexemplaar en Lou Niestadt's Photostream

ISBN 9789021552521 | Paperback | 160 pagina's | Kosmos Uitgevers | augustus 2012

© Dettie, 20 september 2012