Alastair Fothergill

Toon alleen recensies op Leestafel van Alastair Fothergill in de categorie:
Alastair Fothergill op internet:
  Categorie: Natuur

Frozen planet Frozen planet
De oneindige schoonheid van onze bevroren planeet

In Frozen planet is de prachtige natuurserie van de BBC door middel van beeldschone foto’s en boeiende teksten vastgelegd. De foto’s zijn werkelijk van een adembenemende schoonheid. Elke keer als ik ze bekijk, ben ik verrukt. Frozen planet gaat over de Noord- en de Zuidpool. Gebieden waar de mens nog niet volledig tot is doorgedrongen. Woeste natuurlandschappen en intrigerende diersoorten staan model voor dit indrukwekkende boek.

Alastair Fothergillis maker van natuurdocumentaires. Hij is als producent samen met o.a. Vanessa Berlowitz verantwoordelijk voor het succes van Frozen Planet maar ook voor dat van bijvoorbeeld Planet Earth. Dit boek is dan ook een documentaire op zich met zorgvuldig ingedeelde hoofdstukken die een schat aan informatie bevatten. Zo wordt seizoen voor seizoen op heldere wijze doorgenomen. Uiteraard komt ook het smelten van de ijskappen aan bod.

Het voorwoord is van David Attenborough. Hij is de verteller (voice-over) van de televisieserie en heeft tijdens het maken van Frozen Planet zelf ook beide polen bezocht. Antarctica was voor hem geen onbekend terrein maar de Noordpool betrad hij voor het eerst.

De Noord- en Zuidpool roepen bij velen slechts een beeld van uitgestrekte ijsvlakten op. Dat er zoveel variaties zijn, zal menigeen verbazen. Denk aan de zon die de sneeuw doet schitteren of een ijsberg in intense blauwtinten. En gedurende de zomer kleurt de toendra op de Noordpool groen, waarbij een kleurenpracht aan bloemen een dromerig plaatje oplevert. Ook prachtig zijn de foto’s van het noorderlicht, een bijzonder en kleurrijk natuurverschijnsel. En wat te denken van een sneeuwvulkaan?

Het mooist zijn misschien toch wel de dierenfoto’s. Die zijn dan ook ruim vertegenwoordigd. Jagende orka’s; een luie ijsbeer die zich zo moeiteloos mogelijk in het water laat glijden; een sneeuwwitte poolvos; zeevogels; pinguïns, de ene foto nog mooier dan de andere. Smelt jij bij het zien van een zeehond met smekende ogen of maakt de laplanduil met zijn priemende blik meer indruk? Heel bijzonder is het verhaal van de rups van de beervlinder. Dit beestje doet er, door de beperkte aanwezigheid van geschikt voedsel, maar liefst veertien jaar over om te verpoppen! Ook zijn er vertederende foto’s van diverse dierenbaby’s die niemand onberoerd zullen laten.

Klik HIER voor een voorproefje van het boek. Frozen Planet is een boek om nooit meer weg te doen. Het is ook een uitstekend boekwerk om cadeau te geven. Wie met de feestdagen een echte natuurliefhebber iets bijzonders wil schenken, hoeft niet meer verder te zoeken.

ISBN 9789052108773 | Hardcover | 312 pagina's | Tirion Uitgevers | augustus 2012
Vertaald door Kris Eikelenboom

© Annemarie, 18 oktober 2012