Raoul Heertje

Toon alleen recensies op Leestafel van Raoul Heertje in de categorie:
Raoul Heertje op internet:
  Categorie: Mens en Maatschappij

Mark Rutte is lesbisch Mark Rutte is lesbisch

Dit zeer vermakelijke boek van Raoul Heertje is niet eenvoudig samen te vatten. Zelf schrijft hij:

“Best moeilijk, want als ik het kort zou kunnen samenvatten had ik dat gedaan natuurlijk. Dan had ik niet een heel boek geschreven. Ik heb wel wat beters te doen dan me rot werken aan honderden pagina’s boek als het ook in een paar zinnen had gekund.”

Ik zal toch een poging wagen. In dit boek stelt Heertje dat niets is wat het lijkt. We willen allemaal op een bepaalde manier overkomen en gedragen ons hiernaar. Hierdoor gaat een groot deel van onze oprechtheid verloren. We denken dat we elkaar kennen maar in werkelijkheid kan dat behoorlijk tegenvallen. Iedereen zet zijn/haar beste beentje voor om toch maar vooral de juiste indruk te maken. Wanneer we een bepaalde reactie willen, kiezen we daar de juiste actie bij.

Ook in de media en in de politiek gaat het zo. Vooral BN’ers kunnen er wat van. Heertje doet hier een boekje over open. Er blijkt vaak weinig spontaans te zijn aan een diepte-interview op  televisie. Vragen en antwoorden zijn van tevoren al keurig doorgesproken. We kijken in feite naar een toneelstukje. In de politiek wordt geanalyseerd wat de stemmers willen horen en aan de hand daarvan worden de juiste uitspraken gedaan. Zelfs de onverwachte, gevatte oneliner is veelal van te voren zorgvuldig uitgedacht of wordt via een oortje doorgeven aan de spreker in kwestie. Het is een toneelstuk en we spelen er allemaal een rol in stelt Heertje. Een circus noemt hij het.

De invloed van de media op de mens is groot.  Er komt een enorme hoeveelheid informatie op ons af en we slikken dat met het grootste gemak als waarheid. De kracht van herhaling is eveneens sterk. Hoe vaker nonsens herhaald worden, hoe eerder deze onzin als waarheid wordt beschouwd. De grootste schreeuwers krijgen het snelst aanhangers. Zo zitten we in elkaar. Als we het maar vaak genoeg horen dan geloven we het vanzelf.

Heertje beschrijft zijn bevindingen vlot en gevat en zet de lezer aan het denken. Zijn eigenwijze en nieuwsgierige karakter is hem goed van pas gekomen tijdens het schrijven van dit boek evenals zijn gevoel voor humor. Regelmatig schoot ik in de lach. Het is een interessant en boeiend boek, er komen nog tal van boeiende bevindingen en onthullingen aan bod. Wil je niet langer als een kuddedier meehobbelen met de rest? Lees dan dit boek.

ISBN 9789025435264 | Paperback | 240 pagina's | Uitgeverij Contact | september 2011

© Annemarie, 21 december 2011