Patrice Delchambre

Toon alleen recensies op Leestafel van Patrice Delchambre in de categorie:
Patrice Delchambre op internet:
  Categorie: Mens en Maatschappij

Zimbabwe, een bijzondere passie Zimbabwe, een bijzondere passie

Patrice Delchambre is Belgische, maar woont al 17 jaar in Zimbabwe. Delchambre is kunstenaar, werkzaam in het internationale onderwijs en betrokken bij diverse ontwikkelingsprojecten.
In dit boek beschrijft ze haar leven in Zimbabwe. Ze heeft hiervoor een vrij originele manier gekozen; in het ene hoofdstuk schrijft ze zelf, over haar dagelijks leven, het daaropvolgende hoofdstuk heeft ze iemand uit haar directe omgeving gevraagd een hoofdstuk te schrijven. De opdracht daarbij was vermoedelijk... vertel wie je bent en wie je ouders zijn en beschrijf een dag van je bestaan, of iets wat je momenteel erg bezighoudt.
De diversiteit van de door haar gevraagde meeschrijvers is wat mij betreft een van de charmes van het boek.
Ze vroeg zwarte en blanke collega’s, kunstenaars, haar huishoudster, emigranten, immigranten, oorspronkelijke Zimbabwanen rijk, arm, jong, oud. Iedereen komt vanuit zijn of haar perspectief aan het woord en dat geeft letterlijk een veelkleurig beeld van een land in chaos. Een land waar de inflatie zo hoog is dat je aan het eind van de dag zelden hetzelfde voor je geld kan kopen als aan het begin. Een land met corruptie, politieke onstabiliteit, chaos, cholera, HIV en aids.
Een land waar de situatie en stabiliteit iedere dag anders is. Maar waar ook niets zwart wit is.
Dat vond ik mooi aan dit boek; dat het óók een boek is over de schoonheid van het land, en over vriendschappen. Dat de schrijvers af en toe radeloos en moedeloos en treurig van het land worden maar ook soms weer blij en verwonderd.  Er worden eindeloos etentjes beschreven met bijzondere ingrediënten en hippe restauranttips in Zimbabwe. Niet iets wat ik direct verwachtte in een boek als dit.
Met name in het begin van het boek gaven al die etentjes in alle ellende me een wat vervreemdend gevoel, maar er werd ook wel duidelijk dat dat de dingen zijn waarop je het volhoud in alle chaos en onzekerheid.
Al met al is het een mooi boek wat een duidelijk beeld geeft van hoe het van hoe het is om in een land als Zimbabwe te leven. En hoe verschillend dat dan weer is afhankelijk van wie je bent, en wat je status of positie is.

Kritiekpunt is wat mij betreft de Engelse hoofdstukken. Twintig van de 54 hoofdstukken zijn in het Engels, wat voor mij een behoorlijke barrière was. De grote lijnen volg ik wel, maar de nuances gaan verloren, wat ik jammer vond want juist deze hoofdstukken waren vaak van de oorspronkelijke Zimbabwanen, en boeiden mij zeer. Voor degene die wel makkelijk Engels lezen vervalt dit bezwaar uiteraard.
Het boek is een aanrader voor een ieder die een beeld wil krijgen van hoe het is om in het hier en nu in Zimbabwe te leven.

ISBN 9789086661152 | Paperback | 275 pagina's | uitgeverij Boekenplan | september 2009

© Wil, 15 oktober 2009