Jessica van Geel

Toon alleen recensies op Leestafel van Jessica van Geel in de categorie:
Jessica van Geel op internet:

Ik zou úren met je willen praten maar... Ik zou úren met je willen praten maar...

recepties overleven en 49 andere spoedcursussen die het leven veraangenamen
Jessica van Geel

Zoals de ondertitel al meldt bevat dit boek 50 spoedcursussen om 'lastige' situaties het hoofd te bieden. Jessica Geel (NRC redacteur) heeft samen met meer dan twintig andere freelance redacteuren deze cursussen bedacht.
Want wat doe je als je op een receptie bent en er staat iemand maar tegen je aan te praten zonder iets leuks of zinnigs te zeggen? Hoe kom je op een vriendelijke, fatsoenlijke manier van diegene af? In de spoedcursus recepties overleven staat dat je dan bijvoorbeeld kunt zeggen; 'Ik zou úren met je willen praten maar ik moet even iets voor mezelf regelen.' Dat klinkt stoer aldus het boek. Is de heel receptie niets dan kun je achteloos melden dat je nog naar een ander feestje moet, daarmee vergroot je ook weer je sociale status. Ben je niet goed in smalltalk en heb je daarom een hekel aan recepties dan kun je een paar glazen achterover slaan met collega's die dat altijd doen en ervoor gaan.
Of... weiger naar welke receptie dan ook te gaan. Lekker rustig, hoewel het je een promotie kan kosten.

Volgens de spoedcursus de visite de deur uit werken zeg je bijvoorbeeld gewoon tegen de hardnekkige, niet de deur uit te branden, visite 'We zijn moe, willen jullie weggaan?' Dit kan volgens het boek alleen bij je beste vrienden maar die zullen, ook volgens het boek, zelden zo lang blijven plakken. Het advies is dan ook, zet deze zin in als je minder goede vrienden nooit meer wilt zien...
Je kunt ook je pyjama aantrekken en en zeggen 'Doen jullie het licht uit?' eventueel voor het fatsoen kun je nog vragen of ze willen blijven logeren. (Ik zag gelijk visite voor me die daarop enthousiast ja knikte!)
Of... de ultieme tip, ga zelf op visite!

In de spoedcursus treinreizen wordt geadviseerd vooral niet gelijk op het balkon de klapstoel naar beneden te duwen want mensen die dat doen hebben toch een negatief zelfbeeld(je). 'Ik kan niet beter krijgen, ik berust in mijn lot.' (zelf vond ik het altijd heerlijk op het rustige balkon te zitten).
Ook de aloude truc om je tas op de zitplaats naast je te leggen wordt geadviseerd. Zeker bij twee stoelen tegenover elkaar werkt dat goed. Ook mag je wisselen van stoel! Zeker als je naast een stinkend of heel druk persoon terecht bent gekomen. Toch aardig dat je dan ergens anders mag gaan zitten van de schrijver/schrijfster.

In de spoedcursus zo goedkoop mogelijk vakantie vieren worden ook nogal melige tips gegeven. Leen een huis, leen een auto, leen een fiets, leen een gids, leen een kantoor (?) leen het kooktalent - bijv. via thuisafgehaald.nl - . Bij deze tips staan internetadressen waar je dit soort zaken kunt regelen. (moet je vast eerst ook een pc of laptop lenen natuurlijk)

En zo staat het boekje vol met 'cursussen' over allerlei onderwerpen. Om eerlijk te zijn, de inhoud is aardig maar niet geweldig. De cursussen zijn vaak flauw en vergezocht. Niet rochelen of geen wind in een volle lift laten, tja. Koop goede schoenen als je gaat hardlopen... lijkt me wel handig ja. Slapeloos? Weg met laptop en televisie want het blauwe licht van beeldschermen remt de melatonine-aanmaak dat zorgt voor een slaperig gevoel. De volgende tip is... zoek op nightwriters.com naar lotgenoten.

De boekje is aardig om te lezen maar ik had er meer van verwacht, zeker van redacteuren van NRC. Het is zoals gemeld, nogal  flauw, of anders gezegd, het is mijn humor niet. Het zijn 'cursussen' die je op een melige- of slappelachdag verzint waarbij je om elke toevoeging op dat moment dubbel van het lachen ligt maar als je daarna wilt vertellen aan iemand die er niet bij was, wát nou zo leuk was dan komt het niet meer over. Het moment is voorbij, de gein is geweest. Zoiets heb ik met dit boekje ook, de redacteuren zullen een hoop plezier bij het maken hebben gehad maar je moet er bij zijn geweest, navertellen lukte de schrijvers niet erg.

Zie ook het interview over dit boek met Jessica van Geel en Dolf Jansen in het programma Spijkers met koppen.

ISBN 9789046815588 | Paperback | 207 pagina's | Nieuw Amsterdam | juni 2013
Met zwart-wit illustraties van Paul Steenhuis