Jeremy Mercer

Toon alleen recensies op Leestafel van Jeremy Mercer in de categorie:
  Categorie: Mens en Maatschappij

Een bed tussen de boeken Een bed tussen de boeken

Herinneringen aan een verblijf in het Parijse Shakespeare and Company
Jeremy Mercer

Jeremy woonde in Canada en was van beroep misdaadjournalist en had twee misdaadboeken op zijn naam staan. Hij verdiende prima maar gaf zijn geld ook onmiddellijk weer uit. Toen hij bedreigd werd door een misdadiger die hij met naam en toenaam in een artikel had genoemd en meteen het land uit wilde, had hij vanwege zijn royale levensstijl nauwelijks geld om te vluchten. Ternauwernood wist hij geld bij elkaar te schrapen voor een reis naar Frankrijk, naar Parijs, waar zijn goede vriend Dave zich op dat moment bevond. Eenmaal in Parijs vond hij een piepkleine maar spotgoedkope hotelkamer en was blij ontvlucht te zijn. Hij vierde het milleniumfeest met Dave en alles leek goed zoals het was. Maar Dave moest weer verder en Jeremy's geld raakte op. De situatie werd erg nijpend. Maar zoals altijd, als de nood het hoogst is, is de redding nabij...

Die redding bestond uit een boekwinkel, Shakespeare and Company, waar Jeremy op een zondag nietsvermoedend binnenliep. Hij kreeg thee aangeboden, dat was de gewoonte op zondag, in een van de vele ruimtes van de boekwinkel. Daar hoorde hij dat de eigenaar George Whitman aan schrijvers in moeilijkheden onderdak bood. Doorheen de winkel, tussen de boekenkasten in stonden allemaal bedden. Wie het nodig had kon er gebruik van maken zo lang als hij of zij wilde. Het enige wat George van de tijdelijke bewoners verlangde, was dat 's morgens de bakken met boeken buiten werden gezet en de winkel schoongeveegd werd, 's avonds moesten de bakken weer naar binnen. Voor de rest maakte het niet uit wat iemand deed. Het was voor Jeremy een geschenk uit de hemel. Hij had in ieder geval onderdak!

Zo maakte Jeremy kennis met de 86-jarige George de markante eigenaar, eveneens bewoner, van de bijzondere boekwinkel. George heeft als motto dat je iedereen vriendelijk moet behandelen want het kunnen wel eens vermomde engelen zijn.
George heeft al een heel avontuurlijk, bijzonder leven achter de rug voordat hij zijn boekwinkel opent. George is een overtuigd communist en vindt dat je al je bezit moet delen. Hij is wel extreem zuinig, alles moet goedkoop en niets mag weggegooid worden. Anders kan volgens hem de boekwinkel niet blijven bestaan. Des te vreemder is dat George wel zijn geld overal wegstopt, in boeken, in potjes, kasten, kisten, dozen etc. en het vervolgens niet meer terug kan vinden. Er wordt ook veel gestolen maar daarover haalt hij gelaten zijn schouders op; "ze zullen het wel nodig hebben..."
George is een vat vol tegenstrijdigheden, de ene keer aimabel, de andere keer nors en kortaf. Maar Jeremy geniet, hij is de eerste maand de winkel niet uit te branden. Er opent zich een hele nieuwe (literaire) wereld voor hem. Hij leeft mee met het wel en wee van de winkel en maakt zich samen met George bezorgd over het voortbestaan. Vele goede oplossingen worden aangedragen maar tot ieders verbazing weigert George alles. Jeremy ontdekt waarom en probeert er wat aan te doen, mét succes.

De slaapgasten komen en gaan, maar er zijn ook enkele 'blijvers' die al een paar maanden in de winkel wonen, Simon woont er zelfs al 5 jaar!
Als je Jeremy's verhaal leest, zou je aanvankelijk zo je koffers willen pakken en het leven in die wonderlijke boekenwereld mee willen maken. Niets is gek, alles kan, iedereen is welkom.  Maar zoals het altijd gaat, de aanvankelijke glans slijt een beetje na verloop van tijd. Ondanks het dak boven zijn hoofd en de nieuwe vrienden die Jermy maakt, zitten er ook nadelen aan zijn verblijf in de boekwinkel. Hij heeft natuurlijk geen enkele privacy, zijn bed staat in een ruimte waar boeken verkocht worden, een douche is in het pand niet aanwezig, alleen twee wc's en een fonteintje. Alle privéspullen moeten steeds weggeborgen worden anders worden ze gestolen.
Ondanks de gastvrijheid van George zal hij toch ook weer eens aan de kost moeten komen. Hij kent al snel de goedkope adresjes en leert vele trucs kennen om aan gratis eten te komen maar toch is dat ook niet alles. Ooit zal hij weer verder moeten en op eigen benen moeten staan. Uiteindelijk vertrekt hij ook uit zijn veilige onderkomen, opnieuw de grote wereld in, hij schrijft dit boek en vindt zijn draai. Maar George blijft altijd een trekpleister en als het even kan bezoekt Jeremy hem.

Een bijzonder verhaal over een, inmiddels op 98-jarige leeftijd overleden, bijzonder mens!

en facebookpagina Shakespeare and Company

ISBN 9789045014593 | Paperback | 302 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | juni 2009