Toon alleen recensies op Leestafel van Frans Verhagen in de categorie:
Frans Verhagen op internet:
  Categorie: Mens en Maatschappij

Hoezo mislukt? Hoezo mislukt?

de nuchtere feiten over de integratie in Nederland
Frans Verhagen

Dit boek gaat over de vraag of de integratie van allochtonen nu wel of niet gelukt is. De titel geeft eigenlijk het antwoord al Hoezo mislukt?
Behalve door de titel geeft de schrijver op de cover meteen al een statement, althans ik ontkwam niet aan de associatie, de cover deed mij namelijk meteen denken aan een ander boek over die onderwerp; Het land van aankomst van Paul Scheffer. Op de cover bij Scheffer staat één wit schaap treurig in de witte mist. Op de cover van Verhagen staan ook schapen, zonder mist, met een blauwe lucht en een enkele wolk, en de witte en zwarte, en zwart met witte schapen staan gemoedelijk door elkaar. Komt nog bij dat in het boek herhaaldelijk verwezen word naar het boek van Scheffer, en het boek leest als een weerwoord op dat boek.

Het moge op de cover dus al duidelijk zijn; Verhagen denk een stuk optimistischer over de integratie dan Scheffer. En hij onderbouwt dit met veel cijfers en statistieken, cijfers, die zoals hij zelf zegt een stuk minder snel de krantenkoppen halen dan het slechte nieuws wat wel vaak op de voorpagina belandt.
Verhagen begint met de constatering dat wat betref de integratie van de eerste generatie, met hun specifieke geschiedenis, eigenlijk niets meer te verwachten valt. Maar betoogt meteen, en eigenlijk het hele boek door, dat de tweede generatie het eigenlijk voor een groot deel, opvallend goed doet. Zeker als je hun prestaties legt naast autochtone kinderen met ouders van het zelfde opleidingsniveau. Dan doen ze het zelfs vaak beter. Ook op de werkvloer en na universitaire opleidingen vinden velen hun weg.
Natuurlijk zijn er nog veel uitvallers en nog veel problemen, die ook met name genoemd worden, maar er zit beweging in, de goede kant op.

Af en toe vond ik het boek nog iets te “soft”... je zult maar in een slechte wijk wonen en dagelijks overlast ervaren of je onveilig voelen, dan kijk je vermoedelijk toch iets anders tegen al deze optimistische conclusies aan, maar ik vond ik al het huidige politieke geschreeuw dit boek ook wel weer een verademing. En als je Marco Pastors het voorwoord laat schrijven die, ik citeer, vind “dat Frans Verhagen blij mag zijn dat we vrijheid van meningsuiting hebben en de beschaving ook onzin in boekvorm weet uit te brengen”,
Kijk dan heb je lef, en humor, en kun je nauwelijks verweten worden dat je een al te politiek correct boek hebt geschreven.

ISBN 9789046806340 | Paperback | 240 pagina's | Nieuw Amsterdam | januari 2010

© Willeke, 10 februari 2010