Corine Koole

Toon alleen recensies op Leestafel van Corine Koole in de categorie:
Corine Koole op internet:

Categorie: Mens en Maatschappij

Hoe mannen liefhebben Hoe mannen liefhebben

Corine Koole schrijft al jaren artikelen en interviews voor het Volkskrantmagazine en het blad Linda over onderwerpen als liefde, lust en intimiteit. In dit boek gaat ze op zoek naar het antwoord op de vraag wat mannen nu eigenlijk willen. Wat is hun ideaalbeeld van vrouwen en wat verwachten ze van een relatie. Ze interviewt met deze vragen in het achterhoofd vierentwintig bekende en minder bekende Nederlanders en Vlamingen, en wisselt de interviews af met ervaringen van zichzelf.  Het antwoord, U raadt het al, is niet eenduidig, maar levert wel een aantal mooie gesprekken op. En een aantal verrassende conclusies.
Mannen willen maar één ding, zo luid het gezegde, maar uit dit boek blijkt eigenlijk het tegendeel. Het is wat dat betreft een bemoedigend boek voor vrouwen die zichzelf te dik, te dun, of niet mooi genoeg vinden. Niet zozeer het ideale plaatje van de stereotype mooie vrouw komt naar voren, veel vaker worden andere zaken genoemd. Of een vrouw lekker ruikt bijvoorbeeld, of dat ze plezier heeft in het leven. De ideale vrouw is een gelukkige vrouw, zeggen opvallend veel geïnterviewden. Een vrouw kan nog zo mooi zijn, als ze slecht gehumeurd is is er niets aan. Liefde blijkt in vooral in de dagelijkse dingen te zitten. Een van de geïnterviewde zegt:  “Je kunt wel in hoogdravende termen over de grote liefde praten, maar laat me je zeggen, alle alledaagse routines tezamen, dát is de grote liefde. Meer niet. Ook niet minder trouwens. “
Het zijn vaak de details , de kleine dingen samen, die een gewone liefde tot een bijzondere liefde maken. Een mooie uitspraak vond ik dat liefde fierheid geeft. Dat je net even een stukje rechter op gaat lopen als je weet dat je geliefd bent.

De geïnterviewden zijn bijna allemaal opvallend openhartig over hun relaties. Mij raakte vooral de interviews met Ronald Giphart en Kamagurka, die beide nu niet bepaald bekend staan om hun subtiliteit over de liefde. Beide houden in dit boek een verhaal over liefde als rustpunt, wezenlijk contact, woordeloze oprechtheid en dat soort zaken. Giphart houdt zelfs een hartstochtelijk pleidooi voor de monogamie. Daar gaat mijn stereotype beeld van de beide heren. Ook erg mooi vind ik het interview met Stefan Verweij die beschrijft hoe hij met zijn vrouw uit het raam staat te kijken als ze bij een bepaalde wind Arnhem kunnen zien liggen en dat dan het hele leven klopt. En dat als zij er niet meer zou zijn hij niet meer zou kunnen tekenen.

Mark Mieras, wetenschapsjournalist, geeft naast zijn persoonlijke verhaal ook nog een uiteenzetting over de hormonen dopamine en serotonine, en hoe die een rol spelen in je hersenen tijdens in je liefdesleven. Vrouwen zijn hiervoor gevoeliger dan mannen omdat de hoeveelheid serotonine bij hen sowieso al schommelt. Dat verklaart het verschil in beleving van verliefdheid tussen mannen en vrouwen.
Ook psychiater Alex Korzec laat zijn licht schijnen over wat liefde eigenlijk is, en wat de meest voorkomende valkuilen zijn. Valkuilen die doorgaans vooral te maken hebben met onrealistische verwachtingen. Je komt het verst, zo stelt hij, als je de werkelijkheid accepteert ook als die van je ideaal afwijkt.

Koole kan schrijven en verstaat de kunst mensen echt te laten vertellen wat hen beweegt en raakt. Al met al een prettig boek om te lezen.

ISBN 9789460032806 | Paperback | 207 pagina's | Uitgeverij Balans | april 2011

© Willeke, 25 mei 2011