Mariët Westermann

Toon alleen recensies op Leestafel van Mariët Westermann in de categorie:
Mariët Westermann op internet:

Categorie: Schilderkunst

Johannes Vermeer Johannes Vermeer

De boekjes uitgegeven door het Rijksmuseum in samenwerking met uitgeverij Nieuw Amsterdam zijn altijd prettig leesbaar, goed verzorgd en voorzien van mooie kleurenfoto's. Ik vind het altijd een plezier ze te lezen.
In dit boekje worden de schilderijen van Vermeer besproken in chronologische volgorde.

Het begint met het in 1658 geschilderde, beroemde schilderij Gezicht op huizen in Delft, beter bekend als Het straatje. Er wordt ingezoomd op de details, het perspectief en de gebruikte schildertechniek, waardoor je dingen ziet die je aanvankelijk nauwelijks opvallen. Ook wordt het schilderij vergeleken met stukken van tijdgenoten. Apart is de afbeelding van een schilderij van Pieter de Hoogh, dat de binnenplaats van een dergelijk huis laat zien. Eveneens met straatje maar dan naar de weg toe in plaats van de weg af zoals op het schilderij van Vermeer.

De melkmeid (1660) (zie afbeelding boek) is het tweede schilderij dat besproken wordt, daardoor gaat het schilderij, dat op zich al prachtig is nog meer leven. Gewezen wordt op details zoals de delftsblauwe tegeltjes als plint, de spijkers in de muur, de stoof die, zoals blijkt, ook een betekenis heeft. Er wordt verteld over het perspectief, hoe dat voor dit schilderij werd vastgelegd enz. Het is het enige schilderij van een dienstmeid, op de latere schilderijen zijn vrouwen van een hogere stand afgebeeld. Door het hele boek heen worden de schilderijen wel steeds vergeleken met 'De melkmeid' waardoor we de veranderingen in de schildertechnieken van Vermeer kunnen waarnemen.

Interessant is het vermoedelijke gebruik van de camera obscura door Vermeer. Over dit gebruik wordt een duidelijke uitleg gegeven met toelichtingen voor welke schilderijen deze camera gebruikt is en waar dit hulpmiddel opgesteld stond.

In totaal worden negentien van de vierendertig overgebleven schilderijen van Vermeer getoond, waarvan er enkele (o.a. De Brieflezende Vrouw en De Liefdesbrief) uitvoerig besproken worden.
Al met al weer een zeer prettig en duidelijk boekje. Moge nog vele Rijksmuseumuitgaven volgen.

ISBN 9789086890347 | Paperback | 63 pagina's | Nieuw Amsterdam | maart 2008