Eveline Nikkels

Toon alleen recensies op Leestafel van Eveline Nikkels in de categorie:
Eveline Nikkels op internet:
  Categorie: Muziek

Gustav Mahler Gustav Mahler

In 2010 is het 150 jaar geleden dat Gustav Mahler (1860-1911) geboren werd, een mooie aanleiding om dit boek uit te geven over deze componist en dirigent. Het boek is tevens het eerste deel in een nieuwe serie Grote Componisten.

Op de flaptekst staat o.a. te lezen:
De muziek van Gustav Mahler – met name zijn machtige tien symfonieën – veroverde in de loop van de twintigste eeuw de gehele Westerse wereld en is nu een niet weg te denken onderdeel van het concertrepertoire. Uit Mahlers muziek spreekt een intense zoektocht naar het geluk en de frustratie en verbittering van het niet kunnen vinden. Hemelse visioenen wisselen af met helse vergezichten. Hiermee verklankt Mahler het algemeen onbehagen van het fin de siècle. Mahler lijkt op ieder van ons, want hij worstelt met vragen die ons allen bezighouden: over de zin van ons bestaan, leven en dood.

De eerste 95 pagina's leveren een korte biografie over Mahler. Daarin wordt niet zozeer zijn privéleven besproken maar voornamelijk de plaatsen  en gebouwen waar hij gewerkt heeft en hoe hij als dirigent en componist in het leven stond. Mahler was uniek, briljant, een groot musicus,  maar niet geliefd bij de muzikanten. Hij joeg ze teveel op, eiste teveel. Zijn eigen composities vonden moeizaam hun weg naar het publiek. Veelal werden ze aanvankelijk slecht ontvangen. Verder was hij slim, hij voorvoelde altijd wanneer het tijd werd te vertrekken en had steeds een nieuw contract in zijn zak voordat hij zijn oude baan opgaf.
De overige pagina's bespreken de tien symfonieën van Mahler.

De schrijfster, Eveline Nikkels, studeerde musicologie en filosofie en promoveerde op Mahler. Ze organiseert regelmatig studiereizen en geeft veel lezingen over muziek. Eveline Nikkels is voorzitter van de Gustav Mahler Stichting Nederland en is, in binnen- en buitenland, een groot promotor van het werk van Mahler.
Al lezende ervaar je de grote kennis en het enthousiasme van de schrijfster. Alle symfonieën worden uitgebreid toegelicht, zoals onder andere de betekenis, de aanleiding, de gevoelens én vooral de worsteling van Mahler om alles wat hij wil en denkt in muziek om te zetten. Op zich een goed geschreven en enthousiasmerend boek. Je wordt nieuwsgierig naar de muziek van Mahler, wil gelijk gaan luisteren om zelf te horen hoe dat gedeelte wat zij beschrijft klinkt etc.

Maar... wat zonde dat het boek zo lelijk is uitgevoerd. Het is een pocket, wat ik storend vind bij een dergelijk boek. Zo'n boek pak je meerdere malen uit de kast om, 'al luisterend' te lezen wat de schrijfster over een bepaalde symfonie geschreven heeft. De bladspiegel is, vooral in het eerste deel, onaangenaam, de letters lopen erg ver door naar het midden van het boek. In het tweede deel is de marge, wonderbaarlijk genoeg, wat breder. De afbeeldingen zijn erg korrelig, het papier vrij grof en dankzij het kleine formaat van het boek komen de afbeeldingen en foto's ook niet tot hun recht.  Het komt allemaal nogal goedkoop over en echt spotgoedkoop is het boek niet, ook niet erg duur overigens.
Een serie Grote Componisten op deze manier uitgevoerd is geen sieraad in je kast.  Persoonlijk hecht ik belang aan goed uitgevoerde boeken. Zeker boeken die je vaker inkijkt, moeten voor mij minstens een hardcover hebben en beter gedrukt zijn dan dit boek. De uitvoering van dit boek doet al het werk  van de schrijfster en de goede  inhoud geen recht. Jammer!

ISBN 9789089751270 | Paperback | 222 pagina's | Schuyt & Co. Uitgevers | december 2009

© Dettie, 02 februari 2010