Toon alleen recensies op Leestafel van Erik van Bruggen in de categorie:
Erik van Bruggen op internet:
  Categorie: Muziek

U2 onder een bloedrode hemel U2 onder een bloedrode hemel

40 jaar U2 door Nederlandse ogen
Onder redactie van Erik van Bruggen

Dit is een lastig boek om te bespreken. Het boek bevat 35 stukken van diverse auteurs over U2. Er zijn stukken die me aanspreken, vooral de persoonlijke verhalen over de muziek of ervaringen met de groep en stukken die me niet kunnen boeien. Zeker de verhalen van mensen die hun politieke programma, of hun geloof weerspiegeld zien in de teksten van de groep kunnen spreken me niet bijzonder aan.

De bijdrage van Désanne van Brederode, gaf me het gevoel dat ik nooit iets van deze schrijfster wil lezen. Wat een vreselijk irritant verhaal. Daar staan gelukkig de nodige ontroerende, of grappige verhalen tegenover. Het stuk van Willem Vissers is mooi en het verhaal van Marco Roelofs over een ontmoeting met een andere U2 fan in Bosnië-Herzegovina, waarmee hij even later een stuk van U2 speelt is wat mij betreft ook een van de betere stukken.
Dan staan er nog een paar gedichtjes in, die me niet bijzonder kunnen bekoren en aan het eind een stuk van Eddy Determeyer, die dermate genadeloos met de groep afrekent, dat het niet leuk meer is. Hij heeft kennelijk ooit een zeer negatieve bespreking van een optreden van de groep geschreven en mag nu nog eens vertellen waarom alleen zwarte muziek deugt en dat er na 1960 eigenlijk geen goede popmuziek meer is gemaakt.

Het boek ziet er mooi verzorgd uit en hoewel het me niet duidelijk is hoe men de volgorde van de stukken heeft bepaald, werkt het wel. Achterin het boek staan korte biografietjes van de auteurs, die in dit boek aan het woord komen en daarbij heb ik wel moeite met de volgorde. De auteurs staan namelijk in alfabetische volgorde op voornaam. Wat mij betreft had men de volgorde van de stukken aan kunnen houden, of gewoon op achternaam, maar goed, dat is een detail.

ISBN 9789492037 | Paperback | 334 pagina's | Uitgeverij Brandt | september 2016

© Renate, 07 oktober 2016