Simon Bajada

Toon alleen recensies op Leestafel van Simon Bajada in de categorie:
Simon Bajada op internet:
  Categorie: Koken - Kookboeken

De nieuwe Nordic Cuisine De nieuwe Nordic Cuisine

“De nieuwe Nordic Cuisine is een afspiegeling van het landschap: rauw, subtiel en aards net als de uitgestrekte, kale vlaktes van IJsland of de rotsachtige pieken van de talloze eilandjes voor de kust. Het is een soort schoonheid waar veel mensen aan moeten wenen, maar wie eenmaal door de subtiliteit en complexe harmonie is gegrepen, wil nooit meer anders – en dat geldt ook voor de keuken.”

Fotograaf en voormalig kok Simon Bajada maakt prachtige foto’s voor tal van bekende tijdschriften. Hij is gespecialiseerd in het maken van fotoreportages over voedsel, lifestyle en interieur. Zijn verleden als kok en fascinatie voor de Scandinavische keuken inspireerden hem tot het samenstellen van een prachtig kookboek. Wie het boek inkijkt en de recepten leest, kan de gerechten bijna proeven.

Het boek is opgedeeld in acht hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk heet Basis. In dit hoofdstuk wordt aandacht besteed aan veel gebruikt keukengereedschap en ingrediënten. Ook worden diverse technieken die veel in de Scandinavische keuken worden toegepast beschreven. Denk hierbij aan conserveren, pekelen, inmaken en roken. Dit hoofdstuk vormt een mini-handboek voor deze technieken.

In het tweede hoofdstuk, dat Voorraadkast heet, wordt uitgelegd dat een deel van de Scandinavische culinaire traditie is ontstaan door de lange winters die in afgelegen gebieden werden doorgebracht.  Producten waren niet het hele jaar door beschikbaar en er werden manieren bedacht om langer te kunnen genieten van bijvoorbeeld zomerfruit of seizoensgebonden groenten. Op deze manier kwamen mensen de winter door. Hoewel veel producten tegenwoordig het hele jaar door in de supermarkt verkrijgbaar zijn, komen veel typisch Scandinavische producten uit de periode van schaarste voort. In dit hoofdstuk staan bijvoorbeeld recepten voor of met mosterd, bruine boter, rabarberchutney, boekweitpap en venkeljam.

Hoofdstuk 3 neemt de klassiekers voor zijn rekening. Allereerst komen heerlijke recepten met Deens roggebrood aan bod. Kies voor een variant met zure haring, varkensvlees, gerookte zalm, rosbief, gerookte kip of gerookte kaas. Het is niet eenvoudig een keus te maken want de gerechten klinken allemaal even lekker. Elke dag een recept uitproberen dan maar? Het recept dat me in dit hoofdstuk het meest aanspreekt, is dat voor aardappelwafels met gravlax. Heerlijk met zure room en rode ui erbij. Natuurlijk komen ook de bekende gehaktballetjes met vossenbessenjam aan bod!

In hoofdstuk 4 staan visgerechten centraal. Er is voor ieder wat wils, van oester tot kabeljauw. Wat opvalt zijn de bijzondere, pure smaakcombinaties. Zelf zou ik er nooit opgekomen zijn om een makreelsalade met boekweit en peer te maken maar o, wat klinkt het heerlijk! Een gerecht dat ik beslist eens wil uitproberen. In hoofdstuk 5 voeren groentes de boventoon. Sommige gerechten bevatten wel vlees of vis maar de groentes in het gerecht stelen de show. Serveer eens een geroosterde-bloemkoolsoep met jeneverbessen of zet als verrassing lamsvlees met stout, linzen en cranberry’s op tafel.

In de Scandinavische bossen groeien tal van heerlijkheden die tegenwoordig gelukkig ook buiten Scandinavië verkrijgbaar zijn. In hoofdstuk 6 komen deze producten aan bod in verrassende, wederom pure recepten. Ik heb nog nooit boekweitcrêpes met cantharellen en boerenkool gegeten maar wat klinkt het verrukkelijk! De prachtige foto’s die bij elk recept staan, doen het water in de mond lopen. Heb je weleens pollen en dennennaalden in een gerecht verwerkt? In dit hoofdstuk staat een bijzonder recept met deze ongebruikelijke ingrediënten.

Voor de recepten in hoofdstuk 7 mag de oven aan. Bak zelf knäckebröd, roggebrood of heerlijke koekjes met gember of kardemom. Hoofdstuk 8 is voor de echte zoetekauwen. Zoetigheden als havermoutballetjes met cranberry en cacao of bijvoorbeeld bosbessen-vlierbloesemtaart zijn uitgebreid beschreven en prachtig afgebeeld. Achterin het boek staat een register zodat je snel en makkelijk een recept kunt opzoeken. Ook handig is de lijst met alternatieven. Kun je een ingrediënt niet vinden dan is er dus een alternatief.

De nieuwe Nordic Cuisine is niet alleen een kookboek maar ook een fotoboek. Naast de bijzonder smaakvol gefotografeerde recepten, is ook het Scandinavische landschap beeldschoon vastgelegd. Dit boek is werkelijk een lust voor het oog. Vaak zijn recepten in kookboeken heel ingewikkeld of duur om te maken. Dit is bij de recepten in dit boek niet zo. Ze zijn duidelijk beschreven en de ingrediënten zijn veelal heel gewoon en betaalbaar. Klassiekers haast. Veel gebruikte producten staan zelfs standaard bij mij in de kast en ik ben bepaald geen chef-kok. Ook voor mensen die lekker maar vooral gezond willen koken, is dit boek ideaal. Bij veel recepten is het bovendien mogelijk om er zelf een variatie in aan te brengen.

De nieuwe Nordic Cuisine is een boek om keer op keer in te kijken, uit te koken en ideeën uit op te doen. Een kookboek dat voortaan een vaste plek in mijn keuken zal innemen. Het is inspirerend, smakelijk en uitnodigend. Zal er dan toch een echte kok in mij schuilen?

ISBN 9789048829293 | Hardcover | 260 pagina's | Uitgeverij Carrera | februari 2016
Vertaald door Jaro Schneider

© Annemarie, 18 februari 2016