Sharon de Miranda

Toon alleen recensies op Leestafel van Sharon de Miranda in de categorie:
Sharon de Miranda op internet:

Categorie: Koken - Kookboeken

Het BinnensteBuiten kookboek Het BinnensteBuiten kookboek

Het televisieprogramma BinnensteBuiten vormt voor mij een dagelijkse bron van ontspanning. In dit afwisselende programma tonen trotse huiseigenaren hun bijzondere onderkomens, laten boswachters en vogelaars je de prachtige Nederlandse natuur zien, worden tuinen en huizen onder handen genomen en nog veel meer. Koken vormt een vaste rubriek van het programma. Hoewel de gerechten in het programma door chef-koks worden bereid, hoef je – met name bij de recepten van Sharon de Miranda en Ramon Brugman - geen professionele kok te zijn om ze zelf ook te maken. In dit fraaie kookboek zijn maar liefst zeventig recepten verzameld. Sommige gerechten herken je misschien uit het programma, andere recepten zijn nieuw.

Sharon de Miranda en Ramon Brugman bereiden, elk in hun eigen gezellige kookstudio, heerlijke gerechten die je zelf thuis ook kunt maken. Sharon kookt vooral wereldse gerechten waarin ze naast ingrediënten uit alle windstreken ook een flinke portie liefde voor eten verwerkt. Ramon kookt het liefst met seizoengroenten. Keer op keer laat hij de kijker zien hoe je met vertrouwde ingrediënten de meest smaakvolle gerechten maakt.

Culinair expert Alain Caron, chef-kok Leon Mazairac en sommelier Milton Verseput trekken regelmatig het land in. Zij bezoeken bedrijven en brouwerijen waar ambachtelijkheid en/of duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Vervolgens gaan Alain en Leon met het bewuste product aan de slag. Op geheel eigen wijze verwerken ze het in een smaakvol, culinair gerecht. In dit boek staan prachtige verslagen van bezoekjes die Alain aan bijvoorbeeld een jeneverbrouwerij, een krokettenkoning, een aardappelteler en een kokkelvisser brengt. Na elk verslag volgt een recept waarin een product van het betreffende bedrijf is verwerkt. Zo legt Alain uit hoe je heerlijke carpaccio van haring met jenevermayonaise moet maken en een bezoekje aan de aspergevelden in Etten-Leur inspireert hem tot het maken van groene en witte asperges met een kwarteleitje. Leon en Milton doen in het in dit boek wat rustiger aan. Van Leon zijn een bescheiden aantal recepten toegevoegd en Milton tipt af en toe een lekker drankje bij een bepaald gerecht.

Het boek begint met een korte introductie van de vijf hoofdpersonen. Daarna wordt helder uitgelegd hoe het boek werkt. Zo bestaat het boek uit de volgende vijf hoofdstukken: Borrel, Vlees, Vis, Vega en Zoet, die elk uit tien tot twintig recepten bestaan die meestal geschikt zijn voor vier personen. Daarnaast wordt vermeld dat met drie handige icoontjes wordt aangegeven of het om een snel recept, een betaalbaar recept of een werelds recept gaat. Zo kun je dus in één oogopslag zien of het recept bij jouw wensen aansluit.

Terug naar de recepten, daar gaat het tenslotte allemaal om! Elk recept beschrijft duidelijk wat je moet doen en welke ingrediënten je nodig hebt, waarbij de auteurs ervan uitgaan dat de lezer de basistechnieken van het koken onder de knie heeft. Er staat voor ieder wat wils in dit kookboek. Zo kun je bij de borrel uitpakken met Sticky spareribs, toast met bergkazen, zelfgemaakte kaaskroketten, falafel en nog veel meer originele hapjes. Vleesliefhebbers verras je tijdens het avondeten bijvoorbeeld met rotikip van Sharon, geroosterde eend met boerenjongens van Leon, steak tartaar met gepocheerd ei van Ramon of kalfsentrecote met groene thee van Alain.

Met de recepten uit het hoofdstuk Vis is het voortaan een feest om twee keer per week vis te eten. Zo wil ik de spaghetti met gamba’s van Sharon en de Hollandse vistartaar van Ramon zeker een keer maken. Ben je vegetarisch of eet je liever niet elke dag vlees of vis? In het hoofdstuk Vega staan verrukkelijke vegetarische recepten. Sharon beschrijft onder andere hoe je couscous met sinaasappel en geitenkaas maakt, terwijl Leon mijn interesse wekt met een aardperen-truffelsoep. Ramon pakt uit met een witlofquiche en uiensoep en Alain maakt na een bezoekje aan een kaasverkoper een romige kaassoufflé.

Het hoofdstuk Zoet doet je het water in de mond lopen. Zo snak ik nu naar de tiramisu met bitterkoekjes van Sharon en zeg ik ook beslist geen nee tegen de Île flottante van Alain en het hazelnootgebak van Ramon.

Het BinnensteBuiten kookboek voldoet ook prima als koffietafelboek. Het boek staat vol prachtige foto’s in heldere kleuren. Bij elk recept staat een smaakvolle, paginagrote foto en tussendoor zie je de koks aan het werk. Bij de boeiende artikelenreeks Alain op pad staan steeds meerdere foto’s. De warme en uitnodigende stijl van dit liefdevol gemaakte kookboek maakt het lezen van dit boek tot een ontspannende én inspirerende ervaring. De thuiskok in mij is ontwaakt!

ISBN 9789048837113 | Hardcover | 222 pagina's | Uitgeverij Carrera | maart 2017

© Annemarie, 17 april 2017