Toon alleen recensies op Leestafel van Pauline Kalkhove in de categorie:
Pauline Kalkhove op internet:

Categorie: Koken - Kookboeken

De Gluut De Gluut

Bourgondisch eten zonder gluten, lactose & suiker
Pauline Kalkhove

[Voorafgaand aan de bespreking van dit boek een waarschuwing, 'zonder suiker' blijkt in dit boek dus 'geen gebruik van geraffineerde witte suiker' te betekenen er wordt in dit boek  dus wél gebruik gemaakt van andere zoetstoffen  zoals ahornsiroop, honing, palmsuiker, dadelsiroop of kokosbloesemsuiker (gula djawa) enz.. Dit zijn ook suikers en, zeker voor mensen met diabetes, net zo slecht als witte suikers, zoals in dit artikel over natuurlijke suikers te lezen is,  waarin de conclusie is:  'Suiker blijft suiker. Een recept is nauwelijks gezonder te noemen als er een ander soort suiker wordt gebruikt.']

In dit mooi verzorgde, lijvige boek maken we o.a. kennis met een voor mij onbekende kant van eten, in die zin dat ik niet gluten- en lactosevrij hoef te eten en het daarom ook niet doe. Vanwege diabetes 2 let ik wel erg op met het gebruik van koolhydraten en suiker en probeer zo weinig mogelijk suiker tot me te nemen. Mede daardoor was ik erg geïnteresseerd in dit boek maar ook het woord 'Bourgondisch' maakte me nieuwsgierig. Hoe zou de samenstelster van dit boek dát voor elkaar krijgen als er toch erg op de ingrediënten gelet moet worden?

Voordat we aan de recepten beginnen, stelt Pauline Kalkhove zich voor en vertelt wat gluten zijn en waar ze in zitten. Om zeker te zijn is het vooral noodzaak veel etiketten te lezen en weten waar de echt glutenvrije artikelen verkocht worden, meldt ze ons. Ook vertelt Pauline wat het verschil is tussen tarwe-allergie, een glutenintolerantie (coeliakie) en glutensensitiviteit en hoe je het beste je bestek, borden etc. glutenvrij kunt houden. Verder worden alle misverstanden en fabeltjes over glutenvrij eten onder de loep genomen. Dit alles in duidelijke taal weergegeven.

Verder bespreekt ze uitgebreid de inhoud van het keukenkastje. Welke artikelen uit dat kastje moet je vervangen voor glutenvrije producten. Al deze producten worden alfabetisch in een schema weergegeven met daarbij een korte toelichting. Zo weet je gelijk waar je op moet letten als je de glutenvrije artikelen aanschaft. Ze vertelt over de eigenschappen van diverse meelsoorten, waar ze te koop zijn, en waar ze voor geschikt zijn. Johannesbroodpitmeel bijvoorbeeld, werkt goed als verdikkingsmiddel. Zuurdesempoeder maakt het brood langer houdbaar. Bakferment Sekowa is een goed alternatief voor gist of zuurdesem. Vervolgens wordt, iets minder uitgebreid, lactosevrij eten en eten met minder suiker (dus niet zonder suiker) besproken.

De recepten zien er aantrekkelijk uit, zijn overzichtelijk weergegeven en de foto's maken dat je af en toe zit te watertanden.
Er wordt begonnen met diverse broodsoorten bakken, brood is immers het meest opvallende ongemak bij lactosevrij eten. Er wordt in de recepten veel gebruik gemaakt van mixen van diverse meelsoorten. Zoals voor het platbrood;; rijstemeel, kleefrijstmeel, maïsmeel en gierstmeel. Voor de gierstbolletjes wordt een samenstelling van gierstmeel, rijstemeel, amandelmeel en kokosmeel gebruikt.

Daarna volgen allerlei hoofdstukken zoals, ontbijt-, middag- en avondeten, tussendoortjes enz. waarin de recepten variëren van scones, smooties, crumbles, nutella (met hazelnotenmelk), geitenkaasmuffins (geitenkaas wordt meestal wel verdragen volgens de schrijfster) eierengerechten (?) salades (?) Rode rijst met gegrilde garnalen en ananas (?) kikkererwtenpannenkoek tot heerlijk uitziende taarten en koekjes, brownies, kruidnoten, speculaasjes. Daarop volgen de soepen, hartige hapjes, broodjes ham- en bietenburgers, enz. Ook de zo geliefde pizza wordt niet vergeten.

Ondertussen haak ik wel een beetje af. Dit boek gaat volgens de cover over eten zonder gluten, lactose en suiker. Je verwacht dan ook gerechten voor iemand die deze ingrediënten niet mag, kan of wil gebruiken. Waarom dan zoveel gerechten met kokosbloemsuiker (Gula djawa) en andere zoetstoffen die veel suiker bevatten? Waarom een 'spinazie met kaas' recept in dit boek? Waarom eiergerechten en salades in dit boek? - Daar zitten naar mijn bescheiden mening al geen gluten e.d. in. - Wat is daar het extra van, die recepten kan ik in elk kookboek vinden.  Waarom een auberginegerecht vol groentes waar agavesiroop (=suiker) bij moet? Waarom een gerecht met vis en rijst die geen gluten bevatten en daarbij verse ananas (fructose) en gembersiroop (hoog suikergehalte) gebruiken?
Bij het auberginegerecht moet ook mozarella, waarvoor notabene in dit kookboek wat betreft lactose-intolerantie voor gewaarschuwd wordt. Je kunt die kaas ook vervangen door kaas met minder lactose weet de schrijfster ons te vertellen... Er zou toch helemaal geen lactose in de recepten zitten? En zo zijn er meer zaken wat betreft lactose en suiker op te merken. Ik werd er een beetje moedeloos van.

Had op het boek als ondertitel alleen 'Eten zonder gluten' gestaan dan was mijn recensie een stuk positiever geweest. De toevoeging 'zonder lactose en suiker' is echt jammer want het is verder wel een fantastisch kookboek, mooi gemaakt - hardcover met leeslint -  met schitterende foto's en veel gevarieerde gerechten die duidelijk beschreven worden en niet al te ingewikkeld zijn. Er is duidelijk veel aandacht en zorg aan besteed.
Voor mensen die glutenvrij moeten eten lijkt dit boek me wèl uitermate geschikt. Wat dat betreft is het een uitstekend kookboek.

Zie ook het inkijkexemplaar

ISBN 9789491525483 | Hardcover | 224 pagina's | Uitgeverij komma | oktober 2015