Toon alleen recensies op Leestafel van Monique van der Vloed in de categorie:
  Categorie: Koken - Kookboeken

Natuurlijk Lekker Basiskookboek Natuurlijk Lekker Basiskookboek

Natuurlijk Lekker Basiskookboek
Puur, vers, biologisch en natuurlijk
Monique van der Vloed

Nadat ik haar fantastische boek Natuurlijk Lekker Bakken gelezen en bekeken had wilde ik wel meer kookboeken van deze schrijfster/kokkin/samenstelster. Haar recepten zijn niet moeilijk maar wel anders. Ze is namelijk een voorstander van 'meukvrij' eten zoals ze het voedsel zonder smaak- en kleurstoffen, e-nummers, hulpmiddelen e.d. noemt. En nu is er dit kookboek met 225 recepten opgebouwd uit ingrediënten op 100% natuurlijke basis. Ik was zeer benieuwd naar de inhoud, zou ze het eerste boek weten te evenaren?

In haar voorwoord vertelt ze dat ook vlees eten voor haar persoonlijk iets is wat niet goed voelt. In dit boek komen daarom geen vleesrecepten voor, wel staan er één of twee visgerecht in vermeld. Ook de mensen met een koemelk- en/of glutenallergie komen aan hun trekken want in bijna alle recepten komen deze stoffen niet voor. Zitten er wel gluten in dan wordt dat erbij vermeld. De koemelk wordt vervangen door haver-, soja- of andersoortige plantaardige melk die veelal ook zelfgemaakt is. Kaas gemaakt van koemelk wordt in dit boek ook niet gebruikt, wel komt geitenkaas en geitenkwark in de recepten voor. Opvallend is dat letterlijk alles zelfgemaakt wordt. Van brood, pizzabodems, tot marinades, sauzen en snacks. Ook wordt er niets gefrituurd, dat is te agressief voor het voedsel en haalt de smaak weg, vindt Monique.

Er worden in feite drie basisingrediënten gebruikt om de drie voor de gezondheid schadelijke 'engerds' te weren.
- Suiker wordt vervangen door stevia (de goede en niet de goedkope waar ook 'meuk' in zit) en/of erytritolsuiker
- Bakprodukten worden vervangen door kokosolie/kokosvet
- Zout wordt vervangen door Keltisch zout

Monique van der Vloed begint met recepten voor het ontbijt en raadt iedereen aan toch vooral een stevig ontbijt te eten. Vooral de hippe ontbijtdrankjes die onderweg naar het werk worden genomen barsten van de suiker en maken de suikerspiegel onstabiel. Zijzelf start de dag met een gezonde bonenpuree met gestoomde groenten, uiteraard staat van deze beide dagstarters een recept in het boek. Mocht dit voor iemand te gruwelijk zijn om de dag mee aan te vangen dan staan er onwijs lekkere recepten in van allerlei zelfgebakken gezonde broodsoorten, zoals het ontbijtbrood van boekwijtmeel met banaan en walnoten, ontbijtkoek, bagels met walnoten.
Ook het broodbeleg wordt zelfgemaakt... Allerlei soorten spreads maar ook appelstroop, aardbeienjam, speculaaskorrels, chocovlokken e.d.  passeren de revue. Zelfs de muesli, cruesli, cornflakes en donuts (uit de oven) wordt zelfgemaakt.

Voor de lunch kunnen we o.a. gebruik maken van speltbroodjes en krentenbollen (met en zonder gist) en het zeer mooi en lekker uitziende zadenfeestbrood die ik beslist een keer wil maken. Er zijn zelfs recepten voor crackers en witte puntjes! (van wit meel gebakken)

De voor veel mensen belangrijke snacks en tussendoortjes komen ook uitgebreid aan bod. Wat dacht je van zelfgemaakte mueslireepjes, Twixies, Lion Zions, Bounty islands, liga's kokos-marsrepen, notenmuffins enz. natuurlijk allemaal gemaakt van gezonde ingrediënten, zonder de enorme hoeveelheid suikers en smaakstoffen die in de snacks uit de winkel zitten.

En dat is ook de kracht van dit boek. Monique van der Vloed geeft steeds recepten in de gezonde uitvoering van zaken die mensen graag eten. Zelfs voor kroketten, frikandellen, broodje hamburger, Vietnamese loempia's, kip zonder kip nuggets, babi pangang, roti, stamppotten, hachee, goulash, bami- en nasi goreng staat de vleesvrije variant in het boek en je zit te watertanden als je de foto's ziet. Het ziet er heerlijk uit. Ook deze recepten wil ik zeker uitproberen. De nagerechten zoals vla in allerlei variaties, sorbets en diverse mouses en sauzen schreeuwen ook om uitgeprobeerd te worden. Het ziet er allemaal even verrukkelijk uit. Op haar website heeft ze zelf duidelijk verwoord wat je kunt verwachten van dit boek.

"Het basiskookboek bezit meer dan 200 recepten die meest populaire dagelijkse producten vervangt. Producten die we dus eigenlijk standaard wel iedere dag consumeren, zoals brood, ontbijt-producten, lunch en diner. Maar daarnaast ook meest populaire sauzen (mayonaise, ketchup, chilisaus) veel desserts (vla, pudding, tiramisu) lactosevrije melk (haver-, rijste-, noten- en zadenmelk) taart, cake, koekjes en gebak (soezen, tompoucen) en zelfs groenteconserven. Alles wat maar enigszins een beetje populair is, vind je in een 100% meukvrij jasje terug in dit boek. Ook drop. Ook winegums. Ook chocolade. Want echt waar: alles valt na te maken zonder al die E nummers, suikers, gluten, melk enz."

Hoewel ik een andere voorstelling had bij een boek dat de titel basiskookboek draagt - ik verwachtte een kookboek met veel basisrecepten voor bereiding van groente- en andere gerechten, uitgaande van meukvrije ingrediënten, die 's avonds op tafel gezet worden - is het wel een mooi en goed kookboek geworden waar zeer bijzondere recepten in staan die op veel gezondere basis zijn gemaakt dan de doorsnee kant en klare winkelvarianten uit zakjes, pakjes en bakjes.
De recepten en ingrediënten zijn, zoals Monique in haar voorwoord meldt, 'Puur, gewoon, simpel, geen toeters en bellen, terug naar de basis, naar de simpelheid en puurheid'

Wel mis ik de aanduiding voor hoeveel personen een gerecht is en bij de broodjes e.d. wordt niet het aantal broodjes vermeld die je met de aangegeven hoeveelheid ingrediënten kunt maken. Dat is wel lastig.
Verder is de informatie over de ingrediënten waarvan sommige mij niet zo bekend zijn - zoals o.a. psyllium, arrowroot, adukibonen - een beetje teveel in de tekst van het voorwoord verborgen gebleven. Persoonlijk vind ik het namelijk altijd erg prettig als er een klein fotootjes en korte uitleg van de producten worden gegeven.
Maar voor de rest spat het enthousiasme en plezier in het koken en schrijven van elke bladzijde af en dat is heerlijk en aanstekelijk om te lezen. Het is opnieuw een inhoudelijk uitstekend verzorgd, mooi uitgevoerd, bijzonder en apart kookboek geworden dat ik iedereen die gezonde, meukvrije ingrediënten in het voedsel wil gebruiken, kan aanraden! Grote klasse.

ISBN 9789059408173 | Hardcover | 257 pagina's | Van Duuren media | maart 2015

© Dettie, 04 juli 2015